Kolla kameran!
Hej igen!
Fick syn på denna Gladan utanför mitt fönster,tar tag i kameran ,startar den, försöker att fokusera på Gladan och skjuter av ett antal bilder. tar in kameran och flyttar över bilderna
kanon bild på gladan ! men hade glömt att ställa om ison från 800 så kvaliten blev därefter. försökte fixa till den men tji fick jag. lärdom: kolla alltid kamerans inställningar innan du stänger av den/på den, och att du har det som behövs t.ex fulla batterier.

men skärpan fick du in perfekt. Alltid nåt. Snygg bild ändå:D
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
När det blir sådana ögonblicksbilder försöker jag alltid att ställa in på auto.

Ingen katastrof , lite kornigt bara. Det kan du lätt förbättra till om du har tillgång till Photo shop. Som sagt, bra ögonblicksbild.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Hej Tina!
Har haft inne den i Photoshop då jag tog bilden rakt upp i den ljusa himmelen,Gladan blev i princip nästan helt svart eftersom kameran exponerade efter himmelen, så när jag ljusade upp bilden följde givetvis bruset med :-( och det var ju ingen fördel att jag hade den på Iso 800 då blev bruset ännu värre, det retar mig till vansinne för den bilden hade jag velat ha på väggen om den bara varit bättre, motivet blev annars super, men det är bara att lära sig av misstagen, då blir man mer uppmärksam nästa gång man får chansen.
Uffe
Fin bild
Som sagt, tyvärr lite kornig men kunde blivit riktigt bra.
Vet inte vad du har för kamera, men har du en systemkamera som kan fotografera i raw kan man ibland rädda en bild där också.
Nu har jag själv inte det, men ett tips på vägen om du har :o) (fast då skall man ha det inställt, och alltid är det någon inställning man missar). :o/
mvh Martin

HAr du hört dig för inne på foto? Eller djurfoto?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#10 Bra jobb!
#8 Maila den till mig på martin.nyman@bolina.hsb.se skall jag se om jag kan göra något. Lovar inga underverk :o)
mvh Martin

Hej!
Der här ju lovande ut,man kan ju faktiskt få till det om man kan hantera sitt bildbehandlingsprogram , men man måste nästan vara professor för att förstå hälften av alla funktionerna
Tina & Eva fick till det så mycket bättre än vad jag fick, nu skall du få något att bita i Marnyman,Jag skickar dig Raw filen så får vi se vad du kan åstadkomma, 
Tack så mycket!
Mvh
Uffe

Hah så kul! Ni tävlar här inne… JA suck, den som kunde fota….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har inte hittat någon bra raw-program som jag fått att fungera på min struliga dator :o/
Så jag tog den som psd-fil och tog in den i Photoshop. Ju "närmre" man kommer ett objekt, ju mer syns brus osv. Jag valde ändå att croppa bilden så att gladan fyllde ut hela bildrutan. Jobbade sedan med levels (brukar justera så att båda ytterhandtagen kommer in i bilden där det finns information). Hade dessförinnan markerat himlen och sedan inverterat för att ha enbart gladan markerad, så att bara den påverkades (därför det blev tunn ljus linje runt om också).
Efter levels blev det en runda i brightness/contrast och därefter in i curves och gjorde en svag S-kurva av den.
Tyvärr brusig, men ändå bättre än orginalet :o)
mvh Martin
Är det ingen som har provat med T.ex. Noise Ninja. Går att ladda ner en demo till photoshop. Det brukar vara bra på att tabort brus.
Göran E

Mmm det är så jäkla typiskt att man inte har koll på kameran innan man fotograferar, det var en bild som jag ville ha på min vägg, enda positiva är att jag har troligen bättre koll nästa gång,bara att lära sig av sina misstag.
/uffe