Jordkällare!
Vilket fint fynd!
Det var före kylskåpens tid. Tänk så mycket jobb och så många timmar som är nedlagda där.
Nog är det tragiskt att det bara får stå och förfalla. Helt klart är det värt ett bättre öde.

Denna källare är ju modern med gjutning mellan stenarna.

här är det grävlingarnas och rävarnas boningar. det finns väldigt många runt omkring här som har eller är på väg att falla ihop.
#4 Är det inte ganska vanligt med att man "bättrar på" gamla jordkällare med fogning mellan stenarna?
Jag vet att vi gjorde så med vår gamla källare när jag var liten. Förmodligen helt i onödan…
/Maria

Den där konstruktionen skulle inte hålla utan murbruk.
OK, men fin var den i alla fall
/Maria
JA jag blir också avundsjuk. En sån skulle man ha…HAr för mig, att det finns nytillverkade såna i glasfiber elelr nåt… NÅn som har pejling? För gubbe med grävmaskin har jag ju….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#9 det finns många fina sök på nätet, gjorde det förra månaden, ska väl hoppas på att det blir en sådan..kolla trädgårdifokus…
Ja hittade inget när jag googlade
Hawknestgr. gå in på länstyrelsen historiska kartor o sök på ditt område.
Karta1857 fick jag upp o så kollade jag efter torp.
O denna jordkällare har till hört en gård.
Eller så går du ut i skogen o kollar efter ruiner o letar..Det är så intresant.
bjornen. jag för står inte vad du menar.
"Den där konstruktionen skulle inte hålla utan murbruk."
när du är ute nästa gång o åker, så kolla på gamla vägbroar..
Där fins ingen murbruk.
I jordkällaren är det nog kalkbruk för att det inte skall komma ner skräp. Lena. Väldigt intreserad av vad som fins i vår natur…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Åh, nä jag menar, har för mig, att jag har läst om att man kan köpa färdiga i glasfiber, som man kan gräva ner…..
#13 På den här sajten kan du hitta några tips längst ner på sidan.
http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST92-3/UST92-3AO.HTM
Just det, precis…. KAn jag inte få vinna på lotto?
Ja här spelar vi för hemska 22 kr i veckan på lotto. Tillsammans…..

Stenarnas form berättar att den inte klarar sig utan murbruk och skulle inte ha hållit av sig själva.
Jag har sett hundratals källare och en del är byggda på 1600-talet och fortfarande intakta. Jag har också studerat en mängd gamla stenbroar.
Ja et är otroligt, hur uppbyggnaden av såna där valv fungerar. Ju hårdare de blir belastade, desto mer håller de ihop.
Bjornen. Ja, jag är så fasinerad av hur duktiga dom var.
Hawknes. Jag fattade inte att du menade en ny,,Så går det när man slarv läser. Men ingen skadda skedd. Kan du inte göra en sådan här gammal?-Skoja.

Hawknestgr. Prova denna istället, mycket biligare och så har han något att göra i sommar.
http://www.byggnadsvardsinternetbutiken.se/Shop/Index.php?sArtId=903135
Jo den är fin…….
Vill oxå ha den på vår tomt
JA tänk om murarna kunde tala…….
Utsidan är så gigantisk, Men insidan är pytte liten..Den ligger i en bergssvacka o man måste veta om den för att se den.Jag får känslan av att det är lunröm i den.Ett sådant arbete bara för ett litet utrymme..
KAn ju vara så också……
Vi har en hemma på gården, inte alls lika maffig som denna dock 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
heliotropes..Nej den har inte rasat. Om du tittar på korten, så på det andra, så har du ingången, höger.När man lyser in så är den helt intakt men läski.För den är så liten o låg o så är det ingen cement mellan stenarn.Hu vad Orm.

Det är först när potatisen lanserades (1800-talet) som källarna ökade i storlek. Visserligen fanns också ibland rovkällare men de flesta rovkällare härstammar från tiden då rovor blev vanlig som kofoder (slutet av 1800-talet) och då i anslutning till ladugården. Många rovkällar eller rovgropar fanns i anslutning till bron.
Ja, å tänk vad det luktar gott i en jordkällare som är välskött..Minns när jag var barn i Jämtland så fanns en sån på gården..Där förvarade vi sylt, potatis å grönsaker..Jag älskade att bara gå in å lukta,…
Men min spindelfobi har fått mig att inte gå in i sådana längre efter att jag som hemsamarit skulle hjälpa en kvinna att hämta potatis i jordkällaren..Hon var med ut å stod vid källardörren, jag klev ett steg in, å backade snabbt ut därifrån..Det hängde klasar av långbenta spindlar i taket, det var en fruktansvärd känsla för nån som är livrädd spindlar..Ja, bara talade om för kvinnan, ska du ha potatis därifrån får du hämta den själv…Å det gjorde hon med ett leende på läpparna, tyckte nog att jag var en fjolla..
..

Det kittlar bara lite om spindlarna kryper innanför kläderna och i värsta fall kan man skada dem.
Jag minns i vår gamla jordkällare där det hängde massor av vita "kokonger" i taket. Spindlarna som bodde där var gigantiska tyckte jag.
/Maria
Spindlar hu vad läbbigt..
ja, men spindlarna är bra, för de tar rätt på andra insekter.
Men jag håller med, vi har en sån där krypkällare under huset och fullt med kokonger. Lite läbbigt…….
HAHA1 Men spindlar är alltså nyttodjur! De tar äckliga flugor
Nä gillar du ine den där roliga länken heller?

om vi lämnar in samma rad..hihi!
Pss! du får ta spaden och gräva lite..hehe!!

..Tycker dom är väldigt läskiga kryp…Men jag slår inte ihjäl en spindel, så djurvänlig är jag trots allt
…