Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 2438 ggr
Bjornen
0

Stenbro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Valvbro byggd tidigt 1700-tal eller 1600-tal.

heliotropes
0

Vilket snyggt jobb!! och vilket jobb sen!!Tungan ute Jag som har "plockat" mycket med stenar vet vilket slit, men de måste ha varit gröna (hulken,marsianer) de som byggde sådana här, det är ju högt.Förvånad

Eva // medarbetare på Perser

catfoot
0

Vilket jobb..På den tiden fanns heller inga maskiner, allt är gjort med handkraft..Fantastiskt..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

rifla
0

kolla in stenbron i Karlstad. www.karlstad.se

Maria
0

#0 Vilket hantverk…Man kan inte göra annat än förundras.

Det sätter fantasin igång. Hur många hästkärror har inte färdats över denna bro? Det måste ju ha varit en mycket använd väg eftersom man gjort ett sådant arbete med att anlägga en så fin bro.

/Maria

Hawknestgrove
0

Så fin! Vid vackert väder ska jag ta en bild på en här i Näsinge också"

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

chik
0

Jag instämer med övriga!!vad vacker..

Man kan se framför sig när häst o vagn kom o damerna satt med sina parasoller..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Bjornen
0

På "min" bro har nog inga fina damer åkt alls. När bron byggdes fanns 2 gårdar som bekäntes av bron och 3-4 mindre bäckskvaltor samt linskäkt och förstås åkrar. Den livigaste trafiken på bron har nog varit som fägata och koklövar.

rifla
0

oj då.. de hade visst tagit bort den fina bron på hemsidan….

chik
0

rifl!!Har dom tagit bort den. För jag var inne o tittade o såg ingen bro, men jag är inte så bra på data.

chik
0

Bjornen Menar du att det var en bro bara för att komma till utmarken? Då är det ju nästan mer fasinerat med ett sådant arbete.

Bjornen
0

Det var mycket viktigare att korna inte komma ut på åkrar och slogar än ifall någon fin dam behövde förbi.

Det var nog till och med tre gårdar som använde bron, det beror på när bron byggdes för den tredje gården kom till omkring 1680.