Marnyman tips!
Gjorde som Marnyman sa, klädde på mig och satte mig i trädgårshörnan, då dök denna upp, vad är det för en ? jag kan inte detta med att idenifiera sådana filurer.jag köpte en bok av Carl Fredrik Lundevall /Mats Åke Bergström men det är ändå svårt så …Marnyman hjälp mig!
/Uffe

Wow! Härlig pippi och härligt blå himmel!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Dom där fåglarna är -Elaka. Glömmer aldrig när en sådan där liknande fågel tog en har-Vad den skrek..Sen så sitter dom o hakkar på dom levande. Nä Elaka är vad dom är.
Skall inte fåglar äta frö?
Lena.P är jag i verkliga livet.
#5 Att äta eller ätas. Det är ett sant ordspråk.

Supersnyggt!!!!
jag tror nog att det är en tornfalk
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ja enligt vad jag kan se i min bok sä är det en Tornfalk men jag tycker det är svårt med identifieringen av vissa fågelarter.
Chik.. jag tycker lite som du men …det är så naturen är uppbyggd och fungerar, taskigt läge att befinna sig nedåt i näringkedjan. Jag är den typen som bytar kanal när det visas naturprogram med inslag av tex krokodiler som ligger i bakhåll vid vattenhål eller lejon som jagar sitt byte.men som sagt det är så det fungerar antingen vi gillar det eller inte.
Chik, det finns inga elaka djur. INGa snälla heller. För det finns ju inte i djurvärlden.
Jag vet att det är så..
O vet ni!!Mäniskan är det största rovdjuret..
Vi är olicka, o rovfåglar är inte min grej, om det inte är på museum..
Nu va jag la elak,
Men när dom flyger så är det vackra djur, det måste jag ju säga..
Vackra och ståtliga är de, när de flyger!
Vilken bild! Nog måste du ha en superkamera?
Eller är du vekligen så bra fotograf som det ser ut?
JA, betänk, att de tar mycket skaedjur, dvs råttor och sork och för min del, är jag jätteglad åt ormvråken, som bor här. Han håller nere huggormsbeståndet. Gott om dem i Bohuslän. HAr inget emot dem, men nej tack runt huset och det hjälper ormvråken till att minska ner!

Ja du skogstrollet jag får nog ge kameran skulden
Jag håller på att lära mig, det är så att desto mer man tycker man behärskar desto mer inser man att man har mycket kvar att lära. fotografering är ett jätte område. men det är samtidigt jätteintressant och lärorikt på många sätt, tex mer kunskap om fåglar och andra varelser därute i naturen följer med på "köpet".
/Uffe
#13 Kanon bilder. Vad har du för kamera och objektiv?
Man är ju lite avundsjuk liksom

Jag har köpt mig en beg Nikon D300 + ett beg Nikkor 80-400 F4,5-5,6d
Det är en superkamera och ett bra objektiv betydligt bättre än min förmåga att hantera det, men det behöver mycket bra ljus för att få bra bilder,desto mer zoom desto mer ljus krävs för att få slutarhastigheter som "fryser" bilderna typ fåglar som flyger. Men det är faktiskt inte så mycket av vad du har utan din kunskap om hur du använder det som gäller. Jag har sett tokbra bilder från kameror som inte kostar en tiondel av min kamera. det handlar också mycket om att ha kameran tillgänglig för att fånga "ögonblicket" har du inte kameran med dig så blir ju inte bilden så bra eller hur
Så träna med vad du har och prova alla möjliga inställningar som du kan mixtra med och se resultatet , det kostar ju ingenting .
/uffe
Jag vill bara säga att jag övar…

Bleenda
Nu när vi talade om kameran, så kan man ta andra roliga bilder också när man har en större zoom, jag tog en bra bild på månen härom natten som jag tänkte visa dig, men denna sidan är ju bara för fåglar/vilt och Månen är ju varken fågel eller vilt… men om du tittar riktigt riktigt riktigt nära så ser du kanske ugglan som flög förbi men som jag tyvärr missade det mesta av
/uffe
Hha jag är fullständigt nollad på vad i pratar om, men jag gillar resultatet!
#17 Jo, visst ser jag ugglan, annars har jag väl ugglor i mossen så att säga
Jätte fin bild på månen förrresten.
Jag försöker fota fåglarna som sitter på fågelbordet. Men dom sitter ju för sjutton inte stilla.
Men jag var ute och smög på en varg en dag och träffade även på den här luringen. Allt omkring var vitt, så bilden blev inte så kul.

Den var inte dum den ugglan , Jag har länge försökt att hitta några ugglor att fotografera men det är inget "som växer på träd" (hi hi) här hos mig, jag har letat ett bra tag men som sagt inte sett några, den enda ugglan jag har fått på bild är från Skånes djurpark och det är inte riktigt samma som att fånga dom i det vilda,så där är jag lite avundsjuk på dig, har ni mycket ugglor där du bor?
/uffe
Nja, till och från. Jag ser dom sent på kvällen men jag har ännu inte hört dom. Medans grannarna överallt gör det.
Tack för att du gillade ugglan

Tog du den bilden på kvällen? såg i min bok att Sparvugglan är bara 16-17cm stor!! vad har du för en kamera? hur långt bort fanns denna ugglan? nu gjorde du mig nyfiken, jag tyckte att din uggla var riktigt fin, det närmaste jag har varit till fina ugglor är en häckningsplats för några år sedan i en liten ort utanför Lund som hade ett häckande Berguvspar, det var folk från tv och filmade dom och det var lite hysch hysch , det var i en bekants trådgård som dom befann sig i och det var före mitt intresse för fotografi tyvärr.
/Uffe

Nej!! vad är detta har alla ugglor utom jag?? Jag vill också ha lite ugglor att fotografera. Jag har rört mig en hel del i naturen här nere men antingen så behöver jag nya glasdögon eller så har vi inte så mycket av dom i mina trakter (Avundsjuk
)
/Uffe
Tjusiga bilder Uffe, och visst är det en tornfalk!
Inne på www.artportalen.se/birds rapporterar många in sina fågelfynd dagligen. Det kan ta en stund att komma på hur man söker, men när man lyckats kan man hitta platser där det ofta förekommer en viss fågelart.
Här är de 30 senaste, och då ser man att det ofta finns Hökuggla i björkskogen vid södra parkeringen vid Krankesjön.
På Van Durens väg, Lund, inne på gården finns det ofta Hornuggla.
Kattuggla
2 ex (1 ad+1 pull)
pulli/nyligen flygga
Björket, NO Regionssjukhuset, Kristianstad
12.3 2009
![]()

Hornuggla
1 ex
11.3 2009
![]()

Kattuggla
1 ex
stationär
11.3 2009
![]()

Hornuggla
2 ex
stationär
11.3 2009
![]()

Kattuggla
1
spel/sång
Säbyholmsparken, Landskrona stad
10.3 2009
![]()

Hornuggla
1 ex
lockläte
10.3 2009
![]()

Jorduggla
1 ex
rast
10.3 2009
![]()

Stefan Magnusson, Ulrika Cornmark

Kattuggla
3 ex
spel/sång
Trollemöllavägen 151, Degeberga
10.3 2009
![]()

Fredrik Ahlström, Anette Rydhagen

Berguv
1 ex
stationär
10.3 2009
![]()

Hökuggla
Eftersökt, ej återfunnen
10.3 2009
![]()

Lappuggla
Eftersökt, ej återfunnen
10.3 2009
![]()

Kattuggla
1 ex
stationär
10.3 2009
![]()

Hökuggla
1 ex
10.3 2009
![]()

Kattuggla
1 ex
spel/sång
Kullatorp V Gärdslöv, Gärdslöv
9.3 2009
![]()

Berguv
1
9.3 2009
![]()

Kattuggla
1 ex
spel/sång
9.3 2009
![]()

Kattuggla
2 ex
spel/sång
8.3 2009
![]()

Lappuggla
Eftersökt, ej återfunnen
8.3 2009
![]()

Kattuggla
1 ex
spel/sång
8.3 2009
![]()

Kattuggla
1 ex
spel/sång
8.3 2009
![]()

Hökuggla
1 ex
stationär
8.3 2009
![]()

Kattuggla
2 ex
lämpl biotop
8.3 2009
![]()

Lappuggla
1 ex
8.3 2009
![]()

Tomas Svensson mfl.

Lappuggla
1 ex
stationär
8.3 2009
![]()

Lappuggla
1 ex
stationär
8.3 2009
![]()

Tomas Svensson mfl.

Lappuggla
1 ex
födosökande
V om Svennahultsvägen, Eljaröd
8.3 2009
![]()

Lappuggla
1 ex
födosökande
8.3 2009
![]()

Lappuggla
1 ex
8.3 2009
![]()

gnm Jesper Segergren

Lappuggla
1 ex
rast
8.3 2009
![]()

Lappuggla
1 ex
8.3 2009
![]()

mvh Martin

Tack Martin!
Detta skall jag titta närmare på! blev förvånad att se att det berättas om berguvens plats i harbeberga,när jag fick höra det så var det väldigt "hemligt", men det var skoj och se att den tydligen håller sig kvar där, Nu skall jag försöka att få någon av dom där filurerna på bild.
/Uffe
Det finns drygt 10 häckande par Berguv i Skåne, varav de flesta boplatser är hemliga. Hardeberga är numera en "öppen" lokal, även om tillträdelseförbud råder på ett par ställe runt stenbrottet. Jag har själv inte kommit iväg, har tankar om att i första hand fotografera hökugglan vid Krankesjön eller Hornuggla då jag vet ett par platser i min närhet där den är "ganska" enkel att få syn på. Hoppas kunna göra det inom 1-2 veckor och återkomma med bilder!
mvh Martin