Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 2304 ggr
AnnaO
0

Mufflonfår?

Har ibland läst att det finns vilda Mufflonfår i Sverge, men jag har aldrig sett något eller träffat någon annan som har sett något. Det skulle vara kul att höra om här finns någon som har sett vilda Mufflonfår. Är de svåra att få se, var finns dom, är de verligen vilda?

Staffan
0

Det har jag faktiskt svårt att tro. De vildaste mufflonfåren i Sverige tror jag står i en hage och betar… :)

// staffan

Sukram
0

Jag har för mig att Mufflon hör hemma i medelhavsområdet. Det är nog som Staffan skriver att det kan finnas mufflon i Sverige men bara i inhägnader.

AnnaO
0

Tror ni inte mig inte? Kolla här då i jaktförordningens 9:e paragraf punkt 3 gällande inskränkningar i jakttiden som säger att "Varg, järv, lo, hjort, rådjur och mufflonfår får jagas bara fr.o.m. en timme före solens uppgång t.o.m. en timme efter solens nedgång. Under timmen efter solensnedgång får jakten endast bedrivas som vaktjakt eller smygjakt".

Det är ju ett jaktbart vilt och då måste dom väl finnas? :)

Martin
0

Enligt Wikipedia så förekommer Mufflonfåret vilt vid västkusten.

mvh Martin

AnnaO
0

Ja, och i Sörmland också enligt andra källor på internet.

Faxlin
0

Någon som sett några vilda sådana då? Någon som har bild på dem?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnnaO
0

Mufflonfår är ännu ett av naturens olösta mysterier. Många har hört talas om dem dem, men ingen har sett dem. Och ännu mindre fångat dem på bild. Fundersam

Faxlin
0

haha, lite som alla andra övernaturliga väsen som finns alltså:-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnnaO
0

Japp, mufflonfår hänförs numera till samma kategori som vättar, skogsrå, älvor och troll.

OlleA
0

#4 Ja, "i Sverige förekommer de frilevande på Västkusten" står det i artikeln på Wikipedia. Det skulle vara intressant att veta mer om detta! Vet någon varifrån de har fått uppgiften? Eller har någon hört något om mufflon på Västkusten från andra håll?

Olle

Sukram
0

Länsstyrelsen i Västra Götaland har ingen information om Mufflon på sin hemsida. Ändå är det länsstyrelserna som administrerar jaktlicenser, det står bara om älg och kronhjort på hemsidan. Jag tycker Wikipediacitatet låter som en skröna.

AnnaO
0

Jag har hittat lite mer info hos Jägareförbundet och i texten om Dyrön i Bohuslän i Wikipedia

Sukram
0

Jag känner inte till Bohuslän så bra men Dyrön, där har jag nästan varitSkrattande. Jag har iaf varit på den närbelägna och vackra Älgön. Hoppas att jag får tillfälle till sommaren att åka till bohuskusten då kan jag både göra ett återbesök på Älgön och åka vidare på Mufflonskådning på Dyrön.

Undrar vem som har släppt ut Mufflon där förresten??? Måste vara medvetet inplanterade för inte har de rymt från ett vilthägn och simmat ditFundersam?