Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett04-sjöar-och-vattendrag
Läst 3913 ggr
heliotropes
1

Mindre Vattensalamander

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev jätteglad när jag såg denna i min damm, fridlysta som dom ärGlad Nu är det bara att hoppas på små Salamander bäbisar…då kommer de upp ur dammen till sensommaren, dessa kan bli upp till 20år och dom blir inte könsmogna förrän vid 2-3 års-ålder.

Mindre Vattensalamaner Triturus vulgaris vulgaris

Eva // medarbetare på Perser

moondancer
0

Underbara djur! Brukar titta på dom när de parar sig i grannens damm. Visst, det finns några i våra dammar, men i grannens damm brukar det finnas runt ett 50-tal salamandrar som visar upp sig. (en gammal, stenkantad damm. 3,5 gånger 2 meter)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

heliotropes
0

#1 Det ska bli spännande och se om det blir någon förökning, det skulle vara kul och få se ett gäng som du har fått upplevt, de lägger tydligen upp till 350 ägg så några kanske överlever. Dessa skvallrar ju oxå att vattnet är braSkrattande

moondancer
0

Kan se om man lyckas få bra bilder, men det är lite svårt att få, ftersom man inte har ngn bra undervattenskamera.

Någa överlever alltid, eftersom vi hittar dom varje år i våra dammar :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

Åh tur att Arne inte ser dem. Mums….. sen blir det ofta akut bulemi.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

sotlynx
1

Har du fiskar i dammen? Mata dom i så fall ordentligt , annars blir det inga salamandrar över. Mina guldisar älskar alla kräldjursbebisar. Tyvärr..

heliotropes
0

#4 hmpf! då ska han nog ha lite bulimiFlörtSkrattande

#5 Johodå! nog har jag några guldisar som har övervintrat i dammen, jag har fått plockat ut en större som dött i vinter, den blev köpt förra sommaren och även uppåt ca.7st. döda barn som föddes förra sommaren. Men jag har min äldsta Nemo kvar som har sin enda överlevande förstfödda nu 3år gammal, lilljunior simmar brevid pappa Nemo som en fölungeGlad

Så nu har jag……

Nemo, en enkel modell av gulfisk, Junior är i samma modell.

En tvåfärgad med slöjstjärt, det var även den som dog.

Och så kanske uppåt 10 barn som Nemo fått med någon av de tvåfärgade slöjade.

Så jag hoppas att det hinner komma upp lite skyddande växter innan de blir för matglada, än är det för kallt i vattnet. Jag har haft många grodor och yngel som har överlevt gulfiskarna i tidigare år, men det var i en äldre damm som det fanns mycket växter att gömma sig i, den här jag har nu är ny sedan förra sommaren.

Hawknestgrove
0

Ja ödlor är gott tycker han….Gråter Såg ett vårtecken i går, som är lite sorgligt, men som ändå visar att våren är på väg och här…. MAssa överkörda grodor på vägen……..Stackars små hoppetossornaGråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....