Vårkänslor
Hoppsan, här blir det nog fler fjärilar

Klart vi ska få erotik här. Underbart.
Snygg bild!
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Det blir bara larv! :)
Olle
JA självklart. Hihi, frågade du fjärilarna om du fick plåta deras herdestund?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Fy inkräkta på deras privatliv på det där sättet 
//Pia
Ja strider inte detta mot PUL hahahaha Pula är just Kn***a på norska……Nu var väl jag moro!
Jag tror dessa fjärilar bara har ryggmassage. de har nog blivit lite stela efter övervintringen
//Pia
JAja, men PUma var kommer alla nässelfjärilar ifrån? HAHAHA!
#11 Exakt, var skulle de annars komma ifrån?
//Pia
Eller kanske alla fjärilsflickor heter MAria?

Jungfrufödsel är ett vanligt fenomen hos insekter. Därför kan de föröka sig snabbt men vanligen sker en generation per år efter sexuell förökning. Det är inte så vanligt hos fjärilar men bland bladlössen föds de flesta genom jungfrufödsel.
Dom här ca 2-4 cm långa brunsvarta håriga larverna som kryper på snön nu.
Är det Nässelfjäril eller vad är det för en??
Mvh/-Anders

# 15. Nej det är inga nässelfjärilar. Nässelfjärilen övervintrar endast som fullbildad fjäril och ägg läggs på nässelplantor senare.
Jaha där ser man. OCh jag som trodde jag var lustig!
Men????
Vad är då dom lurviga små rackarna som jag tycker synd om och bär till fönsterbläcket.
-Anders

Gräsulv övervintrar som larver och äter ingenting förrän den förpuppas vid marken. Den är dock lite större 6-8 cm. Närstående art ?
Chano, du bjuder alltså småfåglarna på god lunch?
:)
Ja det är väl möjligt att fåglaran får lite larv.
men larverna har hittat en springa där dom krypit in.
-Anders
HAha, så larvigt!
Här är mitt bästa vårtecken hittills. En stor kraftig huggormshona och dessutom ovanlig både i färg och mönster. Hon har ett uppbrutet sicksackband som liknar artrepresentanterna på Balkan.
Jag var ute med mina två barn, min flicka på 6 år och min pojke på 8 år, och letade vårtecken den 7e april. Vi hittade lite tussilago, blåsippor och en liten skogsödla. Sedan råkade min pojke trampa på den här när den låg och solade i fjolårsgräset nästan helt osynlig. Det gick bra, varken ormen eller pojken kom till skada av närkontakten.
Jag har varit tillbaka på platsen ett par gånger till (det är ungefär 100 meter bakom vårt hus på andra sidan en liten åkertega), men jag har inte hittat den här honan igen, dock en annan huggorm på ungefär samma plats.
Det är förstås jag som lagt upp ormen på stubben för att få en bra bild, sedan la jag tillbaka henne där hon låg.

Oj, det var en riktig tjockis. De brukar ju vara bofasta så du får säkert se henne igen.
Grattis.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Huggormar föder färdiga ungar och de har precis parat sig i samband med att de lämnat sina vintervisten, med andra ord så har ungarna i henne inte börjat utvecklas ännu så hon är så här stor ändå.
Jag är nog bara glad om det blir fler reptiler i mina hemtrakter, för jag har aldrig sett så få någon annanstans där jag har bott än just här. Mina barn har respekt, men de är inte rädda och de vet att man är säker så länge man har skor och långbyxor på sig när man går i naturen.
Man behöver inte alltid lyfta fram ormen för att fota den, så jag tror säkert att du skulle lyckas om du fick tillfälle. Den här hittade jag i söndags och hon ligger som jag fann henne.
#27 Jag har faktiskt aldrig lyckats sett någon huggorm att fota, fast jag har varit på typiska ormställen. Det är väl så att vissa människor har förmågan och förmånen att få se vissa djur och växter. Skogsödlor däremot har jag sett i "massor" men de har varit för snabba för mej och inte vill jag riskera att dom tappar svansen i några försök att fånga in dom heller….som mina barn gjorde som små..
JA jag har inget mot ormar, men vill inte ha dem inpå mig. Det kostade mig mycket i vetvård, när Arne blev biten.
Jag letar förstås aktivt efter dem och just den här årstiden när det fortfarande är ganska kallt så finner man dem i södersluttningar när solen ligger på. De ligger oftast inte öppet, utan i kamouflerad miljö som den på bilden i en slybuske.

Det händer någon enstaka gång att det dyker upp en svart huggis i mina trakter. Så skedde förra våren, och kameran var med. Den var ganska pigg, så gubben och jag hade fullt sjå att få den i fotoläge.
När jag äntligen fick tillfälle att knäppa kom den irriterande texten fram: INGET MINNESKORT.
Det blir en bild på snooky i stället, en tjurig rackare var det som högg efter kameran. Jag hoppade undan i stället för att knäppa av.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Jag har själv letat mycket orm men aldrig lyckats hitta när jag är ute och letar. Har dock sett snok en gång, utanför Karlskrona. Är kanske lite orm i Malmötrakten, eller är det bara jag som är dålig på att leta tro? :o)
Dunbollarna brukar vara ett bra vårtecken för mig. De här är cirka en vecka gamla.
mvh Martin
Oj, här har gässen precis lagt äggen och en del har inte ens kommit såpass långt.
Åh så söta. Tack!
Åh så gott tänker kissen! Sprängd anka…..

Verkligen… OCh här kommer ett tråkigt vårtecken. De j**a små myrorna inomhus.

Vilka fjuniga pluttisar!!