Den är ute i god tid.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Jösses
//Pia

Är det en maskros som trotsar vintern, har en måbärshäck som har fått fnatt o slår skott

Jovisst är det maskros och bilden är dagsfärsk. Stackaren har väntat länge på att slå ut och just nu är det väl inte så lämpligt med 7 grader kallt.
Åh, sån vacker bild1 Stackare liten!!!! kommit helt fel på det hela…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har en röd Gullviva som blommar just nu.. Den står där så fint i den dagsfärska snön! 

#6 Troligen är det en jordviva eftersom de kan kan hinna blomma tre gånger under "sommaren". Kanske några av mina blommar fortfarande också.

#6 Kan du ta ett kort på den lilla vivan och visa oss?
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
*7 Tror nog att jag vet vad jag har i rabatten…
*8 Kan ta ett kort i dag…
Ja vi vill så gärna se!
Åh så vackert i vintermörkret!
Visst är det vackert men knappast naturligt… 

Det var som jag anade jordviva och inte så ovanligt med sen blomning. Jag hade åtminstone blommor på min de sista dagarna i november och lkanske de fortfarnde blommar under snön. Senaste blomningen för mig av jordviva är lucia och då är vi strax norr om Dalälven.
Jag som älskar maskrosor och vårdar dessa ömt i min lilla gräsmatta. Det är riktigt rörande att se dessa kämpa mot snön.
/Maria
*14 Ledsen att göra dig besviken men det är en Gullviva. Vi har både röda och gula i samma tuva…
Stackars lilla maskros..den ser så vilsen ut.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

På bild 11 är det helt säkert jordviva (Primula vulgaris) som har sin naturliga färg i gult men finns i många olika röda nyanser. Gullvivan (Primula veris) har helt andra blommor. Det är dock ganska vanligt att jordvivan kallas felaktigt gullviva.
Som vanligt, så tackar jag Bjornen för hans utomordentliga kunskaper. Du är en klippa i de här fallen. Tusen tack!

Åh Tina, då blev det väl "violmarmelad" av den idag?

Ingen marmelad, den mår faktiskt bättre i dag när det är ett par plusgrader. Men men, snön magrar.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Åh… ja de tål en massa, de små violerna….

Kanderad viol istället.
Många violer har sina sena blommor som kleistogama (slår inte ut utan bildar frön utan blommor). Därför är det kanske en vårblomma.
ja kallas de inte jordviva?

Det är jordviva (Primula vulgaris), men kan vara någon hybrid med litet "blod" från gullvivan men den ska kallas jordviva och inte gullviva.