Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 6766 ggr
Sehvrin
0

Fågelläten, tips och råd

Jag behöver lite tips och råd. Jag ska lära mig 26 olika fågelläten, för vi ska ut och inventera fåglar. Jag har laddat min mp3 med fågellätena, men har svårt för att urskilja en del av fåglarna. Så nu skulle jag vilja ha tips, råd och minnessaker att hänga upp de olika lätena på.

Dessa fåglar ska jag lära mig och de som är markerade med * är sådana jag har rätt bra koll på.

Bofink*
Grönfink
Grönsiska
Lövsångare*
Grönsångare
Svarthätta
Trädgårdssångare
Kungsfågel
Trädkrypare
Nötväcka*
Rödhake
Koltrast*
Taltrast*
Rödvingetrast
Blåmes*
Talgoxe*
Svartmes
Gulsparv*
Större hackspett
Gröngöling* (fast har lite problem att skilja den från spillkråka)
Gärdssmyg
Rödstjärt
Järnsparv
Ringduva*
Svartvit flugsnappare
Björktrast*

Hittade ett test här för de som vill träna fågelläten i allmänhet, förresten Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

heliotropes
0

Oj! Då har du lite att göraGlad Jag kan tyvärr inte bidra med några tips…

Eva // medarbetare på Perser

catfoot
0

Å, säger som ovanstående…Det verkar vara lite jobb att lära sig detta..Jag kan max kraxa som en kråka,..Ja, inte ens det..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Mitralis
0

SVARTVIT FLUGSNAPPARE "Kiwi kiwi chips kiwi kiwi chips kiwi kiwi"
säger den svartvita flugsnapparen som är sugen på nåt gott men inte kan bestämma sej om det ska
vara nyttigt eller onyttigt. (den har jag kommit på själv)
Ellen Hultman

KUNGSFÅGEL "Jag är minst, jag är minst, jag är minst i hela Sverige"
Svar: Kungsfågel.
Maud Sjöberg

"Lidl-Lidl, Lidl-Lidl, Lidl-Lidl, Lidl är så billigt" annonserar kungsfågeln.
I själva verket brukar vi skämta om en mer kritisk ramsa om Lidl, men denna är lite snällare…
Jag och en annan ung skådarkamrat kom på denna förra sommaren.
Simon Larsson

"Det går upp, det går upp, det går upp, och sen går det ner" med fallande slutstrof.
Åke Jansson i Degerfors

Sökte på google "Snälla lilla mamma får jag gå på bio nu?" och fick fram den här sidan. Nu verkar du ju kunna de flesta, men jag hoppas du blir hjälpt med nån i alla fall=)

http://www.sofnet.org/apps/file.asp?Path=2&ID=3083&File=Ramsor.pdf

Hawknestgrove
0

haha hade varit kul att veta vad du menar med den andra ramsan om Lidl?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mitralis
0

#4 Tyvärr så kan jag inta ta åt mej äran för dessa ramsor eftersom jag kopierat dom från länken längst ner på #3

Men jag måste säga att jag oxå blev sjukt nyfiken på vad det skulle kunna vara för ramsa.

Sehvrin
0

#4 Om det är kunsfågelns läte ni vill höra så kan ni hitta det här

Jag har inte alla fåglar inlagda i min mp3 ännu, men la till bla kungsfågeln idag och upptäckte att den var lätt att känna igen, liksom även grönsångaren. Järnsparven är lite knepigare, men den går rätt bra också för den har ett högt och nästan galopperande läte.

heliotropes
0

Jag som aldrig har tänkt på att öva in fågelläten blev lite snopen att jag kunde upp till 40% av läterna i testet, den var riktigt rolig att göraGlad Jag har ju hört en uggla varje natt, nu tror jag att det är en kattuggla, det enda  jag inte fick ihop var att i testet lät kattugglan mer "skorrig" i Hoét. Jag vet inte om det var ett inspelnings"fenomen"?

Sehvrin
0

#7 Läten kan ju skilja lite individer emellan, men jag vet inte hur det är med kattuggla.

En av mina gruppkamrater kom på ett bra komihåg för grönsångaren (som jag iofs kunde lätet på innan, men hennes beskrivning var klockren) Den låter som ett tappat mynt som snurrar runt snabbare och snabbare tills det stannar.

heliotropes
0

Skrattande Alla sätt är bra utom dom dåligaCool

Jag har njutit av nätternas ljud ett bra tag nu, ugglan som har hoat och grodorna som har spelat och ibland har det kommit en nattflygande "tutare" med sina stora vingar och långa halsSkrattande

isa
0

Hej. Jag är ganska ny här. Har precis hittat sidan. Ni verkar snälla och trevliga härinne och jag älskar den svenska naturen!

Sehvrin: Jag är bara bra på rovfågel-läten, för jag älskar rovfåglar. Skådar på dem så mycket jag kan.

Tack för länken. Ska kolla in den. Jag tittar på småfåglar också, när det inte är några rovfåglar framme.

isa
0

Sehvrin: hittills har jag haft 53% rätt på fågellätena, men jag undrar när tar testet slut? det tycks hålla på i oändlighet………

Rolig grej dock. Jag har sparat fågellätena bland mina favoriter. Men iblan där det faktiskt flera fåglar man hör samtidigt.Flört

Sehvrin
0

#10 Vi har faktiskt ett rovfågelbo inom vårt inventeringsområde (som vi har sett) och vi har hört dem. Dock vet vi inte vad det är än, men troligen duvhök eller sparvhök.

isa
0

#12 Vad härligt! Ser du dem , så som du vet är de ganska lika, men duvhöken är ju större, och sparvhöken har längre stjärt i förhållande till kroppen.

moondancer
0

#12 Misstänker att det kan vara duvhöken, eftersom det är den som är och plockar kajor från fågelbordet. (och så har jag inte sett någon sparvhök däromkring än)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus