Hjälp av jägare
Hejsan!
Det var ett tag sedan jag var här och gästspelade nu. Men känner ändå att jag kan få bäst hjälp här inne.
Jag vet att det finns många jägare här inne. Så snälla ni hjälp mig.
Vad är det för lagar och regler som gäller när man skjuter i samhällen?
Hur är det med säkerhetsavstånd till folk innan man trycker på avtryckaren? Och måste man spärra av innan man skjuter inne i ett samhälle?
Ser fram emot svar.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Man får inte jaga i samhällen eftersom enskilda jägare inte kan få jakträtt där. Däremot brukar de flesta städer ha särskilda utbildade stadsjägare anställda. De har till uppgift att skjuta duvor, kajor och råttor bland annat. Detta sker vanligen mellan kl 03 och 06 under sommartid och säkerhetsföreskrifterna är oerhört strikta. Enbart ljuddämparförsedd cal .22 med subsonic-ammunition får användas, alltså ammunition med kula som går långsammare än ljudet, ca 325 m/s.

#1: Ja denna var i alla fall intagen av Vattenfall. Så det kan ha varit en speciell jägare. Men detta skedde vid 11 tiden på förmiddagen.
Jag lägger med länkar till skriverierna i tidningen så kanske det går att få fram mer info om vad som kan gälla just där.
Audiatur et altera pars
I sådana speciella fall spärrar man av och släpper in en eller flera stadsjägare eller kommunala förtroendejägare.

#3: Är det lag på det? För här var det varken avspärrat eller ens någon liten skylt eller någonting.
Audiatur et altera pars
Men är Älvkarleby karaftstation verkligen inne i ett samhälle? Jag håller absolut med de som kritiserar de ansvariga för att de tillät jägaren att skjuta när det fanns människor i närheten. Så får det inte gå till och det kommer det säkert att komma ett juridiskt efterspel runt.

Ja det är i ett samhälle. Det är dessutom närmast den stora busshållplatsen, och dessutom Älvkarlebys mest turistbesökta ställe. Och det går massor med folk där jämt. Med barn, hundar och ja allt. Detta är precis vid vägen där det bara en minut efter skottet for förbi fem bilar.
Så ja jag kallar det ett samhälle i alla fall. Men jag vet inte vad som krävs för att det ska heta samhälle i och för sig. Men kraftverket ligger i mitten av Älvkarleby, själva hjärat så att säga. Än så länge verkar det bara vara jag och min vännina som kritiserar detta med skottlossningen. Och hur man ska få detta vidare till ett juridiskt efterspel vet jag faktiskt inte.
Audiatur et altera pars
Du måste förstås polisanmäla händelsen.

#7: Polisanmäla undr vilket brott? Vad ska jag kalla det för? Vårdslös skjutning? hihi, sorry men jag är verkligen vilsen i det här.
Audiatur et altera pars
När du gör en polisanmälan är det inte du som anmälare som ska avgöra under vilken brottskategori brottet ska utredas, det gör polisen.
Ring bara och berätta samma sak som du berättat här.

Okej. Tack så mycket för alla råd och att du orkat hålla på och svara mig hela tiden.
Audiatur et altera pars