Sädesärla
Vackra bilder.
Min mamma älskar dom små liven och jag försöker fota dom och göra en tavla i present till henne när hon fyller. Men dom är hopplösa. Försvinner så fort jag smyger ut med kameran. Låter jag kameran ligga kvar hemma, springer dom framför fötterna.

kanonbilder, jag har nyligen börjat samla på mig bilder på lite fåglar och har ännu inte fått tag på så fina bilder som du har fått på sädessärla.det är inte en fågel som jag har så mycket av här i min omgivning,har "jagat"den med kameran att antal ggr men som sagt inte så fina bilder som du har. grattis, och så i trädgården också. du vill inte byta med ett gäng gråsparvar/pilfinkar ?
/Uffe

Näää vad är detta? den ena kanon bilden efter den andra, Nu skall jag ut och fixa till det också.denna helgen blir tuff, en massa kickboxningsträning med min son men efter helgen då skall jag också har tag på bilder på en sädesärla .
/Uffe
Vi väntar med spänning. -Mvh/-Anders
#5 Det där kännar man igen
Där jag växte upp fanns det massor av Sädesärlor som sprang runt och drog maskar ur backen, det ser väldigt roligt ut när de får tag på en stor en
#6 Du kommer nog snart med en bild på Sädesärlan, jag har faktiskt flest Pilfinkar här. Jag har inte haft några Sädesärlor här under de 20 år som jag har bott här, tills för en-två år sedan. Så jag hoppas verkligen att det kommer en partner till denna.
#7 Snyggt! Vilken "fluff"
Visst är det ett säkert vårtecken.
JA här är det full rulle pp dem. Säg mig en sak, jag bor ju i Strömstad, kan de redan ha bebbar? För jag ser ju ingen annan anledning till, att de ska ha näbben full med mask annars?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#7 Ser ut som den varit med i en badmintonmatch
Sädessärlor kan vara riktiga retstickor. Det fick mina katter som jag hade förut erfara.
Jag tror det var samma sädessärla som kom år efter år och gick omkring på marken ett lagom stycke från katterna.katterna var förstås inte intresserade såsom katter brukar, men när de råkade närma sig lite då hade sädessärlan flyttat på sig några meter.Den var inte många meter ifrån men den visste precis vilket avstånd den skulle hålla.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Den första sädesärlan satt och guppade med sitt style på verkstadstaket, på lördags-morgonen. Ett säkert vårtecken!
Idag, måndag for min man ut med grävmaskinen efter vår väg och döm om hans förvåning när en sädesärla följde med hela den 1 mil långa vägen. Kvittrade och flög omkring, flaxade och flög runt maskinen. Han ringde då han var på hemväg och sa då:
- Nu är jag och "gråärlan" på väg hem. Ha, ha! (Sädesärlan kallas så häromkring).
Antagligen har den redan sett ut sitt boställe, för sin första kull.
Det har hänt förr också. Då skjutsades boet en hel dag, utan att chauffören visste det. Först på kvällen avslöjade sädesärlan hur glad hon blev och vi började undersöka fordonet. Jo, under motorhuven, där det var som varmast låg boet med 5 små ägg. Fågeln kröp dit och började värma äggen. Traktorn fick stå ganska orörd under en liten period och efter en tid kom hon ut med 5 små ungar.
Tänka sig vilken överlevare de är.

De brukar ofta få två kullar, maj och juni är vanligast. Men den här våren är ju lite varmare än i snitt….