Tranor spelar vid sjön.
Sägnen säger att sädesärlan sitter på tranans rygg och de kommer hit den 24 april. Det stämde i år.
I morse var jag ut och fångade ett par tranor på bild, nere vid sjön men det var inte lätt. Snön var djup fortfarande, åtminstone vid vår landsväg och i min jakt brast snön och jag stod med fötterna nere på marken och med snorig blöt snösörja ända upp till midjan. Det tog en stund att komma sig vidare.
Nåja, några bilder, fick jag i alla fall.

Ja vad gör man inte för att fånga naturen på bild? Vackra bilder, den
lilla oskärpan gör tjusningen i bilderna.
Tina
.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Härliga bilder. Jag blir avundsjuk. Jag älskar tranor och har inte kommit åt att fota en ända en i år fast dom mellanlandar här på vägen upp. Men dom går på stora åkrar och sticker så fort dom ser en.
Grattis till bilderna
Tack alla!
Jag hade ju tänkt komma närmare fåglarna men jag gav upp. Hade satt på mig för lite kläder och någon vårförkylning vill jag inte ha.
De är mäktiga och granna att se på och de är ett bevis på att våren har kommit! Idag har det faktiskt varit ännu flera där, såg jag uppifrån stugfönstret.
Åh, så fina…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jättefina bilder!! tack för en trevlig titt!
De är där ännu! Jag hörde dem idag.
Sjön har blivit sörjig och det syns vatten på isen, här i viken där tranorna är. Det rinner en bäck ner i sjön där och den flödar allt mer.
Isen på Laisälven har idag blivit vit. Vattnet har flödat in i älven så isen har lyft från stranden. Vilken dramatik det brukar vara när den river. Hoppas att vi hinner dit en sväng och se lite av det vilda. Någon dag dröjer det nog, tills dess.