Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 2083 ggr
Bleenda
0

Dödad Råbock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som tycker döda djur är otäckt ska inte öppna bilderna

Hittade i morse en råbock som ganska så nyligen blivit dödad av något rovdjur. Måste skett under natten eller tidig morgon.

Kan någon tro sej veta vad det är för djur?

Vi misstänker själva att det kan vara Lo. Lite olustigt då vi ska till att släppa ut djuren på bete där i hagen.

Jag ska även ta kontakt med länstyrelsen i morgon. Hann tyvärr inte i dag.

Bleenda
0

En bild till.

Bleenda
0

Nacken.

Där finns spår efter huggtänder.

Bleenda
0

Och en bild till.

Hawknestgrove
0

Du får väl sätta dig på vakt  på natten och vänta in och se. Den blev förmodligen störd eftersom den lämnades så öppet och inte er åts….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bleenda
0

Den ligger intill en grusväg och ett hus.

Natten använder jag till något vettigare. Sooova.

Jag är bara lite nyfiken, ser du.

[peter54]
0

Jag tror at den där bocken är trafikdödad och att kråkor och korpar ätit på den efter att den dödats.

moondancer
0

antinge när den nog sjävldöd, eller så är det som #6 säger. Mumsad på har den iaf blivit.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
0

Ja de där skadorna på nacken och hals ser mer ut som kollissionsskador än bett. Korpar öppnar gärna i ljumskarna eller nära analöppningen eftersom det är mjukast i de regionerna.

skogstrolletbarbro
0

Lodjur har ja sett hur de släpat sina byten upp i ett träd, där de sen kan kalasa i lugn och ro.

Klart att du är nyfiken på vem som kan smyga i buskarna. Men jag är absolut ingen expert så jag borde nog inte ventilera mina ideer vidare i denna tråd.

rifla
0

kan mycket väl vara lo, för sådana kan man hitta i skogen och sen kommer de tillbaka och äter. den kanske blev störd av något och drog.

vi har hittat underliga saker under granar här…

[peter54]
0

Om det hade varit lodjur skulle det ha funnits stora hål från bett i halsen och mycket blod.

rifla
0

#11 ja det skulle det. det kan åxå väl vara ett unglo. och att den redan var halvdö bocken. det värsta är väl att lösa hundar gör så med!

[peter54]
0

Ja löshundar gör så, men då brukar alltid bakbenen vara söndertrasade.

rifla
0

ja det med. usch tog hand om ett får som en schäfer tagit för några år sedan. skulle nog kalla det lust mord. ett bett över nacken sen slut..usch

Bleenda
0

Oj, här var det spekulationer.

Den låg intill en liten grusväg som nästan aldrig trafikeras. Mellan 2 hus.

Jag tittade på den i dag och det är inte mycket kvar av den. Jägare jag talat med är övertygade om Lo. Jag kommer utgå ifrån det.

Bitskadorna den har i nacken och halsen tyder på det, säger dom allihop. Det finns hål i nacken efter hörntänderna.

Vattnadal
0

Jag har sett rådjur som släpat sig ruskigt långt efter att de har blivit påkörda. De kan ta sig många km, innan de slutligen finner en plats där de lägger sig att dö.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bleenda
0

#16 Bitskador får man inte av en bil.