Hur stor var den?
jättefin :D
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
ja passa dig! Tänk så arga de kan bli!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja! Huga! De är stora, jag minns så väl när jag som ca.6 åring gick ner till sjön som låg en bit ifrån vårat hus.
För att komma till den smala stranden var man tvungen att gå över en kulle, när jag väl hade kommit över, överraskade jag ett svan par…huuuu! de kom springande emot mej med utfällda vingar och skrek…gissa om jag fick bråttom hem..
Knölsvanen är en av världens tyngsta flygande fågelarter. Genomsnittlig vikt för hanfåglar är 12 kg, men rekordstora exemplar på ända upp till 18 kg har bekräftats.
I Uppsala finns en damm som kallas "Svandammen" och där stoppar man in knölsvanar. De blir fängslade innanför Gunnebostängslet eftersom de inte kan starta rakt upp som de lättare sångsvanarna kan. Knölsvanen behöver tvåhundra meter vattenyta att starta på.
För några år sedan när den ena svanen i paret som fanns i Svendammen dog, skulle den ersättas och man fick tag i en vingskadad hona. Denna skulle först veterinärvårdas och man vände sig förstås till SLU i Uppsala, men när man där fick klart för sig vad fågeln skulle hamna, tog de inte emot den.
Jag har länge förvånats över varför inte de annars så aktiva djurrättsorganisationerna gett sig på bruket att fängsla vilda knölsvanar i Svandammen i Uppsala.
Nej, änderna kommer och går som de vill där, men svanarna blir ju livstidsfångar i en 30-40 meter lång damm.
Taskigt om dem.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#7 Nej, knölsvanar kan bara starta på en hyfsat lugn vattenyta. Det är därför man aldrig någonsin ser en knölsvan på land långt ifrån vatten, exempelvis på åkrar där sångsvanarna mellanlandar på våren när de är på väg norröver.
Sångsvanarna flyttar, men knölsvanarna är som kråkor och koltrastar, de "stryker", vilket innebär att de flyttar sig minsta möjliga sträcka för att finna en plats där de kan klara vintern, i knölsvanens fall öppet vatten.
Otroligt fin bild. Det ser magnifikt ut! Där fångade du verkligen ögonblicket!