Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 1570 ggr
Christina
0

Betande gästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Maken blev lite upprörd så bilden blev oskarp - men idag fick vi besök av tre betande rådjur på den nysådda gräsmattan. Och förra helgen sprang en älgko med kalv förbi nära mig där jag stod och planterade nya rosor. Ja det blir inte lätt att freda sina kulturväxter mot de vilda djuren.

Faxlin
0

haha, de trivs ju hos er. ;-)
Fast jag förstår problemet, de förstör ju en del de små liven. Fast visst är det rofyllt att se på dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Christina
0

Och just nu när jag skulle gå ut med komposten störde jag en flock om sex (!) rådjur alldeles utanför förstutrappan. Så där föll vår teori att utebelysning skulle hålla dem på avstånd.

Christina
0

En vän berättade att det stod åtta dovhjortar och betade i min trädgård häromdagen. Undrar om jag har några växter alla kvar när jag kommer ut till skärgården i vår? Dovhjorten lär vara nyligen inplanterad.

Mer och mer storvilt flyttas in på öarna. Det är de glada jägarna som först smugit in viltsvin och nu alltså också dovhjort. Vad säger ni naturvänner här? Iofs får djuren en fin miljö på skärdgårdsöarna där befolkningen är gles från okt-april.

OlleA
0

Är de inte dovhjortar vi ser på din bild? Åtminstone djuret till vänster tycker jag ser ut som en sådan. De andra kan jag inte avgöra.

Olle

Christina
0

Huga - jag kunde inte se skillnad. Trodde den gången att vi bara hade rådjur. Då har den nya dovhjortsfamiljerna valt vår tomt till stråk.