Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett16-upplevelser-äventyr
Läst 5538 ggr
[peter54]
1

Visslande älgko

Detta hände någon gång under sommaren andra hälften av 70-talet. Jag sysslar ju med bågskytte och när den amerikanska valutan var som billigast och kostade bara strax över 4 kr, beslöt jag och en kompis att vi skulle importera varsin båge i halvfabrikat från USA. Så gjorde vi och bågarna färdigställdes.

När vi var ute på bågskyttebanan i skogarna runt Bornsjön mellan Botkyrka och Salem för att testa bågarna råkade vi ut för en märklig händelse som ytterst få jag berättat det för tror på.

Vi hade satt oss ner på en bergknalle för att vila lite och ta några bilder. Min kompis var hobbyfotograf och hade en fin Nikon med ett 70-200 autozoomobjektiv på. Vi beslöt att knalla vidare när vi plötsligt hörde ett visslande ljud. Snart hörde jag ett dundrande också, ungefär som om det kom en ryttare med en hund med sig som hon/han visslade på.

Jag stod nära en bred stig och såg ner utefter den. Plötsligt ser jag en älgko komma travande uppför stigen. Jag gjorde tecken åt min kompis som stod bakom mig med kameran att vi skulle gömma oss bakom tallstammarna så att hon inte såg oss. Jag såg att hon rörde mulen på ett märkligt sätt och sedan hörde jag visslandet igen - det var älgkon som visslade!

När hon kom närmare såg jag varför, hon hade en kalv med sig som kom 30-40 meter bakom henne. När min kompis såg kalven och insåg att de båda älgarna skulle passera oss på 5-6 meters avstånd, blev han byxis och stack iväg bakom bergknallen vi just suttit på. Kameran hade han förstås med sig, så inte blev det några fantastiska bilder som jag hade tänkt att det skulle bli, men jag hade i alla fall ett trovärdigt vittne till att jag sett en visslande älgko.

Ett par år efter den här händelsen tog jag Jägarexamen och började jaga, bland annat älg förstås. Under alla år sedan dess har samtliga utom en jägare skrattat åt mig när jag berättat om den här upplevelsen. Den som inte skrattade är en finsk jägarkompis till mig som också erfarit samma sak - att en del älgkor kan vissla för att kommunicera med sin kalv.

[Chano]
0

Jag tror dig också eftersom jag har varit med om visslande älg.
Min far blev också lurad av en visslande älg. Han trodde det var en jaktkompis som visslade och ropade tillbaka vilket gjorde att älgarna stack från dungen i ilfart.

Det är en utbredd uppfattning att björnar visslar. Här uppe finns massor med mäniskor som hör "björnen" vissla. Jag har dock aldrig hört det. Inte de som märker björnar har heller hört den vissla.
Och av alla historier jag hört har det aldrig varit någon som sett björnen när den visslat. Utan man har alltid bara hört.
Ett tag försökte jag övertyga folk att det var älgar som lät men det har jag slutat med.
Nu får människorna leva vidare i sin mer vilda fantasi av att ha varit när en björn:)

Kul att de finns fler som hört älg vissla.

Mvh/-Anders

Bleenda
0

Det här var väldigt intressant faktiskt. Jag har aldrig själv upplevt detta.

Men hört om björnen. Men som du säger Chano, så har folk hört men inte sett. En bekant till mej plockade sten i ett grustag i jämtland, när hon hörde någon vissla. Hon såg sedan björnen därifrån hon hört visslingen. Men hon såg den inte sammtidigt vissla.

Jag har haft kråkor som jamar som en katt och skäller som en hund. När jag berättade om jamandet fick jag lömska blickar. Vi hade ett jaktmöte här med en del gubbar och jag riskerade verkligen att bli idiotförklarad. Just som dom skulle till att kommentera det löjliga, så sitter kråkan i björken och jamar. Jag hade kunnat ge den en kram faktiskt

soetisen
0

Det är som ni säger att älgkon visslar för kommunicera med sin kalv.

När älgkon känner sig hotad så kan hon vissla åt sin kalv så lägger den sig ner direkt. Och kalven går inte upp fören kon visslar igen. Jag håller på att ta jägarexamen och kursledaren berättade om det här.

- Medarbetare på studier.ifokus