"Sketprost"
Sketprost, det namnet har jag aldrig hört tidigare på björktrast, vi brukar bara kalla den "snöskata".

Jag hade en bild där jag frågade om någon visste vad det var för fågel i mitt körsbärsträd, och då fick jag "namnet" annars om jag inte har fel så kalllas även sidensvansen för "skitherre" roliga namn på roliga fåglar
/Uffe

Vad kul, samma namn som min farfar använder på björktrasten. hihi
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Här heter den slammer-stare eller sket-trost.
Stackars lille pippi, som får så dumma namn. OK, jag kallar Domherrar för Dumherrar för att de inte kommer till mig…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Kärt barn har många namn.
Jätte fin bild.

Man vet ju bäst själv. Därför tror jag att "sketprost" är en feltolkning av mitt "sket-trost" och där trost = trast.

Min man från Dalarna kallar dem Skettrost.

Vart ifrån kommer ''sket'' i sket-trost?
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
De är ju många, särskilt när de flockar ihop sig på höstkanten. man kan ju föreställa sig hur det som finns under ett träd där de suttit ser ut.

Jag tror det är mera ett nedsättningsord för fågeln. Den är ju ganska svår på vinbären under hösten. Samma sak som slammerstare.

Dessutom kan de bomba en med skit. Kommer man för nära ett bo blir man attackerad av "sketen".
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har ett klädsträck under några rönnar här på gården.
På hösten har jag lärt mig att inte, under några omständigheter hänga tvätten där.
De gånger jag glömt mig är plaggen bombarderad av röd-blåa fläckar, i olika färger.
Den värsta syndaren då, är nog sidensvansen, men även björktrasten hör till de skyldigas skara och även andra fåglar. De nyfärgade plaggen är i det närmaste förstörda ifall man inte tilltalas av en annorlunda, personlig stil förstås.

Hmmm sådant är ju aldrig kul,jag känner igen situationen, vi hade tillgång till en segelbåt förr. som vi sydde ett nytt kapell till ,det höll en sommar , måsarna och trutarna bokstavligen täckte kapellet med skit . det var otroligt med fåglar nere i hamnen det året. men man får ta det med en "klackspark" fåglarna tycker i varje fall att dina rönnbär är delikata och jag själv skulle gärna offra en skjorta för att få ett par bra bilder på en sidensvans.
/Uffe
De är verkligen ursnygga i sina strikta dräkter. Jag har massor av bilder på dem, men ingen riktigt bra. Har haft för dålig kamera.