elstängsel och taggtråd
Hejsan, jag har en fråga ang. elstängsel och taggtråd, om nån kan svara på det.
Vi känner en som satt elstängsel och taggtråd runt sina odlingar på sin lilla sommarstuge-tomt, för att inget "vilt" ska komma åt det som de odlat. Är det verkligen tillåtet? Kan inte djuren skada sig på taggtråd. t.ex? Och hur reagerar rådjur på elstängsel? Rådjur som är så sköra och känsliga djur. Jag trodde man bara använde el-stängsel och taggtråd till våra tama kreatur, som kor, får, hästar och sånt.
Hoppas det finns någon "kunnig" här som kan svar mig.
Det är väl ingen större skillnad på att ha stängsel runt sitt grönsaksland än att ha det runt en beteshage? Är bara taggtråden ordentligt spänd så djur inte trasslar in sig i den utgör den ingen större fara. Fast elstängsel brukar anses som mer "humant" då skaderisken är mindre. I regel går bara djur på elstängsel en gång sen lär de sig att undvika dem.
Tack Markus
Jag har sett en Schäfer spåra i spårlina, ca 20 meter framför hundföraren och mig. Det var skymning, och den sprang in i elstängsel. Den tjöt till och hoppade en bra bit upp i luften. Sedan gjorde den en bedömning och kröp under stängslet. Vi skulle ju till varje pris vidare… och inte lärde vi oss något av jycken. Vi tog tag i staketet samtidigt som vi skulle "vigt saxa oss över". Jag undrar vad den hunden tror om oss idag - dels visade ju den oss vad som gällde, och dels skrev vi nog högre än den 
mvh Martin
Eftersom staketet är satt på den egna tomten finns det nog inte mycket att säga om det.
Det finns dock regler för användningan av elstängsel som säger att "Elstängsel skall installeras och användas på ett sådant sätt att de inte orsakar någon fara för människor, djur eller omgivning, och att de, så långt som rimligen är möjligt, är oåtkomliga för barn och inte utsätts för mekanisk åverkan eller obehörig åtgärd."
Taggtråd är aldrig trevligt och i Djurskyddsmyndighetens allmänna råd avråder man idag från att använda taggtråd av hänsyn till djurskyddet. Djurskyddsmyndigheten har också förslagit att taggtrådsstängsel till häst förbjuds från 2009.
På den egna tomten har ju grannen koll på om något djur skulle trassla in sig eller så, så skaderisken är nog inte så stor.
Tack AnnaO, nu är det så att grannen är en sommargäst och är här sällan, så jag får nog ta och kolla upp taggtråden, för den ser inte bra ut. Vad tycker Du jag ska göra ang. taggtråden om den ser "farlig" ut för vilt.
Prata med grannen först och främst. Om taggtråden inte är ordentligt uppsatt, om den inte är spänd eller om den är trasig och hänger ner på marken eller så, så förklara för honom vilka risker det kan ha för djuren. Man kan ju också markera taggtråden med plastband eller så, för att den skall synas tydligt.
(Jag antar förresten att han/hon inte har kombinerat taggtrådsstängsel med elstängsel så det är ett elektriskt taggtrådsstängsel. För det är absolut förbjudet.)
De har inte komb. el -och taggtråd, utan ett elstängsel runt rosenbuskarna och taggtråd runt……ja jag vet faktiskt inte vad de odlar där, syns bara ogräs faktiskt. men vi ska kolla taggtråden, hur det ser ut. Jag är så tacksam för de ordentliga svar som Du ger. Känns tryggt att veta att det finns kunniga här på forumet.
Tack för bra information Anna!
Min åsikt är att taggtråd är ett rent fördärv, både för människor och djur. Idag när det finns elstängsel finns det ingen anledning att använda sig av taggtråd. Skadorna på vilt och hästar kan ge fruktansvärda ärr och kan rent av vara dödliga..
//CarlS
Håller helt med dig Carl. Allra värst är det när gammal taggtråd blir liggande på marken och döljs av gräs och andra växter. Måste vara hemskt för djur att trassla in fötterna i det.
Som både hästägare och fd säljare av staket så…
Rådjur är stendumma när det kommer till elstaket, ungefär. De kan stå och få stötar men ändå vara där några minuter senare. det brukar ta en sommar för ett rådjur att lära sig att elstaket gör ont.
Ett rådjur hoppar över 2.2 m höga staket, rätt upp och över, man brukar sätta dem 1,8 meter, för det stoppar de flesta.
får man sätta upp staket? Ja, om man sätter upp varningsskyltar om att det är inkopplat el på det. men man bör kanske inte sätta det runt hela tomten utan bara runt landet.
har ni frågor är ni välkomna att ställa dem, tror jag fått alla täkbara frågor man kan efter alla år.
taggtråd är av ondo och bör inte användas. Även här är det ju rent utav korkat mot rådjuren, då de som sagt inte kommer att sätta taggtråden i samband med skadan.

Tack för den här tråden.
Jag har börjat grubbla på elstängsel eftersom jag nu har vildsvin, rådjur, dovhjort och älg som frekventa gäster. Vill egentligen inte hägna in marken, eftersom jag tycker det ser 'fel' ut och många behöver snedda över tomten på väg till badsjön. Och det finns roligare saker att lägga pengar på. Och eftersom tomten är stor blir det mycket jobb.
Å andra sidan börjar fler och fler längs landsvägen sätta upp elstängsel. Dels för att det skapas hästhagar och dels för att det finns får varhelst det passar.
Så jag velar hit och dit. Haken är att jag planterat så många växter de senaste två-tre åren som jag vill ha ifred för betande gäster.
Men taggtråd - nej fy!