Djurens olika värde.
Det talas ofta om skadskjutningar i samband med jakt och jägare, ofta av folk som ogillar jakt. Ingen jägare värd sitt salt låter dock ett skadskjutet djur gå undan utan att göra sitt yttersta för att ta rätt på djuret.
Nu ”skadskjutes” det ju dagligen djur på våra vägar. Om det rör sig om Älg, Hjort, Rådjur och andra större djur är det ju ganska självmarkerande, och de flesta rapporterar olyckan kanske för att de vet att det är straffbart att inte göra det.
Men hur många stannar och tittar hur det gick med Haren, Räven, Fasanen, Duvan etc. även om trafiksituationen tillåter?
Ofta ser man bromsljusen, bilen saktar in lite för att sedan fortsätta. Är dessa djur inte värda ett eftersök? Polisen kan du glömma i det sammanhanget, även om det gäller en Katt…Hund möjligen….
Är det en kvarlega från bondesamhället med djurens olika kött / jaktvärde som mall?
Borde det inte ingå i körkortsutbildningen hur man avlivar ett mindre djur eller transporterar det till en veterinär om ingen hjälp finns att få från polis eller markägare… ? Finns det någon i detta avlånga land som kört bil några år och aldrig kört på ett djur.
Är det skillnad på jägare med bössa och ”jägare” med bil?
Vad tycker ni?

Jag tycker absolut att om man har kört på något (hund, älg eller människa) ska stanna och kolla. Sen ska man självklar vidta de åtgärder som behövs, antingen avliva eller ge vård. Att bara köra på är ansvarslöst!
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Tack för ett jättebra inlägg! Ok, små fåglar kollar jag nt efter, men alla de andra stananr jag faktiskt till och ser att de är döda. Sen kan man ju inte kräva att någon SKALL kunna avliva även om det är det bästa. MEn att informera om att du faktiskt kan få hjälp av plis, det borde ingå. Fast det kanske det gör? Tog ju körkort för så länge sen……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
En jättebra tråd..Mina tankar är oxå åt det hållet, hur många grävlingar ligger inte efter våra vägar, hur länge har dom lidit innan dom avlidit..Ok, man kanske inte går ut å kollar en grävling, men man bör då få hjälp att kolla om den är död…
Många harar å rävar, samma sak även där…
Har faktiskt enbart kört ihjäl en ekorre,(peppar, peppar ta i trä)..Ev, nån lite pippi…Men har jag möjlighet så stannar jag även å kollar småfåglar som jag ser ibland sitta mitt i vägen helt groggy för att den varit in i en bil…
Katter är ett husdjur folk skiter i, påkörd ligger den där å självdör…Ingen bryr sig…
Har aldrig kört på ett djur och tur är väl det för då skulle jag få dåndimpen *ler*.
Egentligen är jag inte djurvän för jag skulle aldrig klara av att ta bort ett djur oavsett om det lider men hjälp skulle jag absolut skaffa
/ kram Spanaren (djurälskare)
Jag hade också nollprotokoll efter 37 år bakom ratten, men i förra veckan körde jag ihjäl grannens katt. Katten dog faktiskt på en gång och mannen i huset körde bakom mig, så han såg det hela.
Som nybliven körkortsinnehavare för läänge sedan hade jag oturen att köra på en katt. Förtvivlad över den illa skadade katten lyckades jag hitta en telefonkiosk och ringa polisen (runt midnatt), men dom hade inga resurser att skicka en patrull för en katts skull. Det får du ordna själv, var svaret.
Kattvännen
Ronny

ja man får tyvärr alltid ta hand om det när andra och jag själv kört på något djur. du som är jägare tar hand om detta åt mig va..jag orkar inte,,och hur roligt är det för mig då att ta hand om katten med ett järnrör… jag brukar skjuta djur inte slå ihjäl dom. många har inte ens tanken om att djuren lider så därför lämnas dom. därför är det så jobbigt ibland på eftersök för man ser vad långt rådjur,räv ,älg mm gått innan man kan hjälpa dom..
men sen får man inte stanna på våra motorvägar heller om man inte kört på hund eller rådjur och uppåt..
#7 Jo du har rätt, jag känner igen det där jag också. Dock, om man ska säga något som försvarar det så med tanke på hur folk bär sig åt ibland, kan jag ta på mig att göra det så att det blir riktigt gjort.
Jag har sett exempel på folk som har stått och duttat med en halvrutten pinne i huvudet på ett sprattlande djur.
Ja och jag ber till Gud, att den dagen jag kör på en katt, att jag får den styrkan som behövs att avliva snabbt. Märkligt nog, jag klarar nog av psykiskt att avliva vilt, men som kattvän, så är jag väldigt harig. OCh man åker ju inte runt med ett gevär i bilen för jämnan, vilket kanske borde vara det enda rätta.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Javisst borde man ha en bössa i bilen. Har man kört på ett djur på allmän väg o plockar fram bössan, kan man nog vara 100% säker på att polisen kommer o hjälper en.

Det är klart att det finns olika graderingar av djurens värde. Förr var det bara påkört kronvilt som var rapporteringsskyldigt till polisen. Nu gäller ju även björn, vildsvin och varg. Om man kör på och dödar ett fridlyst djur ska det överlämnas till polisen.
#11 Hej Bjornen,
Då gäller väl detta även alla fridlysta fåglar och reptiler också, eller?

Jag håller med - när man skall ta körkort så skall man samtidigt gå genem jägarutbildning, och man skall ha vapen i bilen. De här är situation som kommer mer och mer.
Hade man haft vapen så hade man fått tidigt slut på lidandet
http://www.expressen.tv/nyheter/Inrikes/1.1313608/har-ater-bjornen-algen
se efter reklamen
#13 Du kan väl ändå inte mena att alla bilägare skulle ha vapen i bilen????
Även om jag försår ditt syfte med det här med djuren så skulle inte jag vilja att vi blev ett vapenland som Amerika t.ex. Det är illa nog som det är.
Däremot så bör alla ha kunskap i om/hur/vad man gör när man har kört på ett djur. Vad gör man om djuret är dött? Vad gör man om djuret är skadat? Får man ta saken i egna händer när det gäller alla djur? Vilka telefonnummer ska man ringa etc.
Det skulle vara viktigt att ha med i körkortsutbildningen.
/Maria
#14 Jag håller med dig. Det jag skrev i #9 var mera lite ironiskt menat om den hjälp man kan förvänta sig när det gäller smådjur.
Vill inte heller ha något vapenland. Men blir irriterad över att jägarna alltid klämmas åt när det gäller nya vapenlagar och restriktioner när något hänt.
Politiker och sk.sakkunniga väljer de som de kan komma åt, minsta motståndets lag. Så har man gjort något…..

Alla döda fridlysta fåglar är kronans och ska lämnas in till polisen. Någon gång kanske du får behålla den, men som regel inte. Detta för att ingen ska döda fåglar och stoppa upp dem och sälja. Det är också förbjudet att handla med fridlysta fåglar. Undantag är äldre uppstoppade fåglar.
Det gäller dock inte kräldjur eftersom de är mera allmänt fridlysta. Alla grodor och ormar är ju fridlysta.
Ja men med vapen behöver man inte nödvändigtvis mena en bössa. Jag har alltid en yxa i bilen och med yxhammaren kan man slå ihjäl det mesta. Det må låta brutalt, men i ett sådant nödläge måste man ta till metoder som avkortar lidandet så snabbt som möjligt och då är en yxhammare ytterst effektiv.
Fridlysta eller annars ringmärkta fåglar lämnar man efter nedfrysning till polisen som vidarebefordrar den till Naturhistoriska Riksmuséet i Sthlm.

Att frysa fridlysta fåglar får nog anses tveksamt om man inte anmält fyndet och får rådet att frysa fågeln. Annars finns ju risk att det anses att man tänkt behålla fågeln.
Jag kontaktade polisen och fick rådet av dem när jag hittade en ihjälkörd ringmärkt slaguggla för några år sedan. Alternativet hade inneburit att fågeln skulle ha blivit förstörd eftersom jag hittade den en fredagkväll och jag hade mer än fem mil till polisen.
Jag lämnade fågeln till polisen och någon månad senare fick jag ett tackbrev från Riksmuséet med alla uppgifter om fågeln.
puh, ibland är jag glad att jag bor i stockholm där jag med lätthet kan ta mig omkring utan att behöva köra bil.
#17 Du har rätt, jag tänkte enbart på skjutvapen…
/Maria