Fråga om fågelholk
Jag köpte en "grannholk" på trädgårdsmässan, dvs en holk med ett fönster på baksidan som man fäster mot ett fönster så att man kan se in i den. Hänger ni med?
I allafall är det i princip en vanlig fågelholk, men ingen har flyttat in. Jag kan ingenting om småfåglar och nu undrar jag, kan den sitta fel (höjd, väderstreck etc). Eller är det för tidigt, när flyttar dom egentligen in? Det finns annars massor av fåglar, några brukar bo under taket på friggan där den sitter t ex.
Se bilden, hålet är på vänster sida om holken, man ser det inte framifrån. Kan jag göra något för att göra den mer attraktiv?
Så mysigt om det funkar! Verkar ju helkul! Du får berätta!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det finns två sannolika skäl till att du inte fått några hyresgäster i din holk. Det första är att holken är alldeles ny och jag vet av egen erfarenhet att även hembyggda nya holkar sällan får hyresgäster första säsongen. Det andra är att det är för sent på året. Holkarna måste vara på plats innan fåglarna som ska bo i dem kommer hit, alternativt om det är stannfåglar som mesar, gråsparv och pilfink, ett bra tag innan deras häckningssäsong inleds.
Sedan är jag inte alldeles övertygad om att en sådan insynsholk verkligen fungerar. jag kan tänka mig att fåglarna skräms bort om de anar någon innanför fönstret. När man gör sådana holkar för filmning, ser man alltid till att det är kolmörkt bakom fönstret, alternativt ett envägs genomsynsglas.
# 2 Tack, jag tror det där med ny holk är främsta förklaringen i så fall. Holken satte jag upp för ca en månad sedan, hur tidigt skulle jag ha satt upp den för att det inte skulle varit för sent? (Allt verkar ca 2 veckor senare vid havet än i stan, men det kanske bara gäller växter, inte djur?). Detta är alltså strax söder om Stockholm.
Vad gäller insyn sitter den på en friggebod som används som redskapsbod. Det har alltså inte rört sig någon alls innanför sen den sattes upp utom de få gånger jag har gått ut och in i boden på helgerna (men jag har dessutom en gardin för). Å andra sidan brukar en fågel (gulsparv tror jag) ha sitt bo under taket över dörren på friggan så jag tror inte dom är så lättskrämda.
Men jag började ju ana att det är för sent i år, får med tungt hjärta vänta tills nästa år.. Det jag mest undrade var om höjd och väderstreck spelar roll. Nu är hålet vänt mot norr eller möjligen nordost.
#3 Du behöver sätta upp holken när snösmältningen precis är avklarad, så mitten av april är för sent. Då har de flesta fåglar som finns här vid den tiden redan bestämt sig och flyttat in. Slutet av mars skulle jag säga är rätt tid.
Gulsparv är markbyggare så det är nog gråsparv eller pilfink du har under taket. Utöver dessa två är det egentligen bara sädesärla och tornseglare som bygger under takpannor.
Vilket håll själva hålet pekar åt är inte det allra viktigaste. Det är själva holkens placering som är viktig. Holkar ska helst sitta åt söder, men i gynnsamma fall kan man också få gäster i holkar som pekar öster- eller västerut, aldrig år norr.
Höjden över marken behöver vara minst ett par meter så att fåglarna inte känner sig hotade underifrån.
#4 Tusen tack, jag tror jag lyckades pricka in alla fel
. Jag börjar om nästa år…i tid! (pilfink låter rätt, till och med jag känner igen en gråsparv
)

Holken ska helst inte sitta direkt i solskenet, då det blir väldigt varmt i holken då.
Reflektioner i fönstret kan skrämma bort pippin, då den tror att det är en rival ivägen. Fåglarna kan också lätt krocka med fönster, om de har otur.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
ja jag har också för mig, att man inte ska sätta den i direkt solljus i allafall inte i söderläge?
Det där är ingen absolut sanning. Jag har två söderplacerade holkar på husvägg som är befolkade varje år, den ena med svartvit flugsnappare och den andra med pilfing.
Som regel monterar jag holkarna i rakt söderläge på träden häromkring och då är de skuggade av lite grenar och löv, vilket torde vara bättre ur överhettningssynpunkt.
Jag har ofta funderat över hur de löser värmeproblemet om holken sitter oskyddad i söder, det optimala är nog en söderplacerad holk med lite skugga från lövade grenar.
Öst-västplacerade holkar får samma solbelysning fast från ena sidan istället för rakt framifrån och det måste ju kvitta. I norrplacerade holkar får man som regel inga fåglar att häcka.
OK, tack! Då vet vi det. Alltså, de kan sitta hur som helst, bara inte åt norr med öppningen. Det ska vi komma ihåg!
Japp, jag hade ju fyra väderstreck att välja på, så det är klart att det blev norr…
Fast det berodde mest på att det var det bästa fönstret jag hade där fåglarna kunde vara helt ostörda.
Min holk är ju lite lustig eftersom hålet sitter på sidan. Så jag kanske kan hitta ett söderläge lite i skuggan, då blir öppningen åt väster. Har tyvärr lite få fönster åt rätt håll, kan ju inte gärna sätta den på sommarstugan eftersom jag har katter, det skulle bli lite väl spännande… Får fundera på gäststugan men tyvärr sitter fönstren i fel väderstreck där också..
Jag kanske helt enkelt får skippa det där med fönstret och sätta den som en vanlig holk istället.
men då kan du ju inte kolla läget……
Jag läste lite om holkplacering idag på ornitologernas hemsida och hittade uppgifter om att holkarna bör skyddas mot direkt sol, vilket i och för sig låter rimligt, men som sagt, på mitt uthus sitter två gamla holkar som satt där när vi flyttade hit och de är alltid bebodda så här års.
Annars placerar jag holkarna i söder-, öster-, eller västerläge i skydd bakom några lövade grenar så att de inte får direkt solljus, åtminstone inte under långa perioder.
Jag såg också en uppgift om att fåglar inte bryr sig om åt vilket håll holken sitter, men jag har aldrig fått någon gäst i holkar som sitter på norrsidan av en trädstam. Hackspettarnas hål pekar för det mesta mot öst- eller sydsidan.
OK, då får vi veta ännu mer! Jätteintressant!