Sydvästliga vindar
Hej. Jag är ganska ny här. Jag har två frågor:. Finns det någon som vet varför så många flygande insekter tycks försvinna när det är syd-västliga vindar? Vart tar de vägen då?
( jag visste inte vilken grupp jag skulle ha mitt inlägg i, så jag tog den här. Hoppas det är ok. )
mvh isa
Kul observation… Det ska jag ta och se om det stämmer här med….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Har aldrig tänkt på det faktiskt. Kan det ha att göra med vad för väder som kommer efter vindarna. Blir det fuktigare eller börjar det regna efteråt. Om det är så, gömmer sig insekterna nog för att undvika regnet.
Insekterna kan också flyga upp högt, så att vi inte märker dom på marken (men detta sker inte när det är regn på gång).
Insekterna gillar att flyga lågt vid dåligt väder (innan åska och regn) och det är därför man ser svalor flyga lågt innan dåligt väder. (svalorna jagar insekterna)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Jag fick lära mig det i finska viken. Jag är nämligen rädd för getingar och gillar inte insekter så jag har stor koll på dem. I finska viken hade min föredetta kille ett landställe. Där bodde hans morbror ( han var bofast öbo ) Han var inte sån som pratade så mycket, han var en sån där klok gammal , tyst man.
Så vissa dagar märkte jag att det var jättelite insekter i luften, och det var alltid när det kom ljumma vindar som virvlar runt.Till slut sade han att ja- det är ju sydvästliga vindar idag, så idag kan du sola i lugn och ro.
Varför blir det så sa jag, men han svarade bara - Ja men det blir insektsfritt då, men bara vid sydvästliga vindar. Och en av de här blåsiga dagarna stod han och tjärade båten. För som han sade "det är perfekt väder" för det idag.
Och det har stämt varenda gång ända sen dess, även här hemma. Jag blir så glad då, då blir det getingfritt! Och så är det sköna ljumma vindar, inte som kalla nordanvinden.
"#2 jo tack, det är hemskt innan regn, då flyger de ju nästan in i munnen på en. ( insekterna alltså, inte svalorna
)
Vädret är alltid sol eller växlande molnighet , alltså uppehållsväder, så det kommer sällan regn med dessa vindar.
mvh isa
ps. vid dessa vindar står min barometer på vackert väder, fast inte i mitten på vackert väder, utan nära "ostadigt". Siffran är då 770 ( lufttrycks-siffran eller? ) . Jag tror det är sydvästliga vindar idag, där jag bor. Det märker jag när jag går ut om det är lite insekter.
Tack för dina redogörelser! Så himla kul att höra!
#6 Tack! Och Ja- det måste varit sydvästliga vindar hos mig igår igen för det var helt insektsfritt! -ända fram till 20.00, på kvällen blev det vindstilla, då kom de rackarna fram igen.
mvh isa
Men, spelar det alltså roll, vilket håll det blåser? JAg tycker mig märk här, att bara det blåser, så är det insektsfritt. OCh som du säger, mot kvällen så blir det ju stilla och då kommer de små otrevliga svidknotten fram…..