Natur race ;-)
Åh, vem hade turbo? Vinbärssnäckor va?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vinbergssnäckor stavas det, annars helt rätt :D
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Läcker bild, som vanligt
ÅH? JAg trodde faktiskt, att de hette vinbärssnäckor, för att de gillade vinbärsbuskar…..
De lever av död vegetation vinbergssnäckorna, märkligt nog älskar de jättebjörnlokans döda blad. De vita är äldre sniglar och de med brunrött skal är yngre. Det är dessa som är "escargot" i det franska köket.
japp. Väldans gott med vitlöksmör och sprött vitt bröd….MMMMMMM

#3 Fyndigt! Bleenda, säkert "läckerheter" för dom som äter dessa "Vingummin" hi hi
Snacka om att ha ögonen på skaft! nä nu får det nog räcka för i dag. ;-)
Hmmmm jag har ätit dessa "gummibitar" en gång i vitlökssmör och det stannar där, en gång räcker , jag håller mig till en "riktig" köttbit i stället. men jag har faktiskt aldrig förr sett dessa Vinbergs sniglar ute i naturen förr. men här var en djäkla massa , på ca 30-40m såg jag 30-40 sniglar det var riktigt fullt av dom.
/Uffe

På tal om lustigheter.(en sista för idag) ute i skogen fick jag en förklaring till varför många gubbar gillar golf , fick syn på denna "gubben" i anslutning till skogen där jag fann alla sninglarna.
Har hört att sniglar gillar öl , hmmmm kanske har något gemensamt med golfare, måste vara därför det tar så lång tid att "gå en runda" 

Jag tycker det ser ut som lundsnäcka eller parksnäcka som är min trädgårds största gissel. Jag dödar framemot 100.000 varje år. Normalt en nedbrytare av dött material men gillar många starkt doftande växter i krukor och kan inte göra skillnad på dött och levande. Äter gärna av döda artfränder och skyr endast vass singel.
Vinbergsnäcka är uppkallad efter en person och inget bär.

Nja, håller inte med dig där #9, de ser mer ut som just vinbergssnäckor.
känns skönt att största delen av våran tomt är ''naturlig'' äng och inte odlade land. Snäckorna trivs bättre i det naturliga så vi blir inte störda alls. (förutom när det är regnigt, och man går över gräsmattan…och det på vissa ställen krasar under fötterna. Obehagligt)
//Olle

Jag tycker de ser så små ut jämfört med idegransbarren för att vara Vinbergssnäcka. Jag har någon enstaka gång fått in även Vinbergssnäckan men den klarar sig inte hos mig.

Lundsnäckan och parksnäckan har mörkare kropp än vinbergssnäckan.
Håller med om att dom ser små ut, men det kan vara unga vinbergssnäckor som är ute och tävlar
//Olle
MEn är int Vinbergsssnäckan inporterad in hit av franska munkar?

jupp, tror det. Men den är spridd över större delen av södra sverige nu
//Olle

Vinbergssnäckan är införd men är det inte senare än munkarna ?
Mina lund- och parksnäckor finns från helt vita till nästan svarta i "skalet" och även marmorerade (trädgårdssnäcka?).
OK, men det är väl bara de vita Vinbergssnäckorna, som är smaskens? JAg gillar dem……

Japp, trädgårdssnäckor låter det som (de marmorerade).
När jag menade färg syftade jag på färgen på själva kroppen, och inte på skalet.
Den har förts in i omgångar, de första redan på vikingatiden.
//Olle
så sant…. så sant… HAr de dessutom keps på sig……..

Hmmmmm
nu börjar ni bli lite väl elaka flickor!
/uffe
Uffe, bara när de sitter bakom ratten!