Konstig anka.
HUm. den som är närmast kameran är ju i alla fall en andrick
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad skoj. Jag har aldrig sett den förut. Men fina är dom.
(Jag fick just reda på att vi också har kungsfiskaren här.)

#2 Då får du ge dig ut och se om du kan fånga den på bild , det är en försiktig och snabb liten gynnare, fångade faktiskt den i dag med en liten fisk i munnen men tyvärr med rörelseoskärpa fångade även en gök , min allra första gök!, + lite annat, dom här fåglarna jagar livet ur mig 
/Uffe

Vilken konstig and, har faktiskt ingen aning om vad det är för sort
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Ja verkligen underlig i färgerna. OCh andricken är osäker om det var den närmast kameran eller längst ifrån. Den med krull på stjärten alltså….Säkert att den inte är en inplanterad sort?
Känns som någon form av tamand/inplanterad parkand.
mvh Martin

Ja, jag har ingen aning, tyckte att det var helt konstiga /fina färger på den,
/Uffe

uffe, tack för dina underbara bilder! JAsså, Göken har kommit. Världens lataste fågel. HAn skyr ju arbete. Så fort han ser arbetet, dvs att man börjar jobba med höet, så flyttar han, sa bönderna i Skåne när jag bodde där.
Det lustiga var att jag såg två sådana ankor idag också, i en damm i Arlöv utanför Malmö. Tror det är någon form av hybrid eller utplanterad tamand.
Grönfink tror jag också det är, och gällande suddmesen så tror jag inte det är någon mes utan någon form av sångare. Men de där är svårare, så mer än så blir det inte som gissning på det fotot. :o)
mvh Martin
När det gäller den märkliga ankan tror jag att det just är det … en anka och inte en and.
"Suddmesen" ser ut att vara en sävsparv.
Fina bilder 
Ta en titt på dessa
http://www.brantas.se/f74bf126-eba7-47a0-aed4-2710794710f1-29.html

Sävsparv håller jag med om.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Cayuga anka ,helt klart , jag har letat en hel del men inte funnit någon som såg ut på det viset förrän nu,helt klart trevliga att titta på. Då var ankproblemet löst.
Tack peter54.
Och nu när man "vet" så måste det helt klart vara så att "suddmesen"
är en Sävsparv.
Och Grönfinken är bekräftad.
Denna sidan är helt underbar. man får snabba svar och lär sig en massa nytt hela tiden.
Tack allihopa.
/Uffe
Jag var ut en sväng nu ikväll strax innan mörkret föll bara för att lyssna och lukta lite på världen häromkring. Det har regnat och luften är fuktig och full av häggdoft.
Jag hörde göken och rördrommen och … näktergal! En gång tidigare har jag hört näktergal här, men det var ända nere vid sjön nästan 1 km härifrån. Nu kom ljudet från grannens stora hägg, jag vet att näktergal gillar hägg, men att ha den om stugknuten känns lyxigt.
Det är egentligen helt otroligt hur en såpass liten och oansenlig fågel kan låta så starkt. 
haha suddmes……..
#20 Visst är det bra när man kan få ett rätt svar. Vissa av oss här på iFokus är mer vetgiriga inom speciella djur/arter, kommer det då något inom ens "område" MÅSTE man ju få veta, om man inte redan kan det, annars blir ju sömnen helt förstörd..

Själv har jag nog bara en skapad tråd som inte har fått ett helt klart svar, det var denna tråd…..det kanske finns någon som vet nu!?
http://svensknatur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=1fc6168c-c99e-4527-8cc8-c29032dd56db

Åh, jag tyckte Suddmes var ett så gulligt namn…….

Jag tycker vi döper den till "suddmes" det får bli ett "alias" för den 
/Uffe
ja låter så trevligt!