Björnungar
en en fler springer föräldralös sedan deras mamma blivit skjuten förra veckan..Nån som vet hur stora chanser dessa små har att överleva..Björnhonan hade förirrat sig upp på mototvägen, å enl. skytten haltade hon å uppträdde vingligt, å blev därför dödad…Då upptäckte dom att hon hade mjölk å då förmodlingen ännu diade de små..
Ojojoj….. det var illa….Nå vi hoppas någon kunnig kan svara…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Oj då… JA vi får höra hur det går med dem. J**a männskor!
Björnungar går med mamman i två år, så de klarar sig inte på egen hand.
Men små ulltussar hur ska det nu gå? Hoppas att fortsättning följer? / kram Spanaren
ja du får berätta. Sorgligt att sånt händer. OK, i och med , att hon var skadad och på motorvägen, så hade ju hon dött ändå, så det är ju ingens fel. Bara man kan hitta ungarna, för att de ska ligga och svälta ihjäl det är ju fruktansvärt.
#2 Vad är det för bakgrundshistoria bakom hela den här händelsen? Varför blev björnhonan skjuten den här tiden på året? Vad menas med "kattburar? och vadå kattburarna blev funna?
Catfoot, är det detta?
http://www.sr.se/gavleborg/nyheter/artikel.asp?artikel=2813937
Peter, det catfoot menar med de två tomma burarna är detta
Jaha då förstår jag. Men på vilket sätt är kattburarna kopplade till björnincidenten?
Om det är den där björnhonan den handlar om kan man ju inte lasta någon för att ha skjutit den eftersom den var trafikskadad.
läs den andra länken, så förstår du sammanhanget….
Nä, det är väl ingen som lastar någon i det här samahngent med björnhonan. KRasst sett, så var det ju bara bra, att hon avlivades, i stället för att plågas ihjäl. MEn det skrämmande är ju att hon har alltså små någonstans.
Jag kan inte se att det står något om katter i björnlänken och inte heller något om björnungar i kattlänken(?).
NEj,inte så, men dess tomma transportburar hitttades i samband med att man sökte efter björnungarna. Nån samvetslös j***l som bara släppt ut katter, antagligen
Förlåt om jag förvirrat dig Peter…Men så här är det,..Några personer var ute å sökte dessa björnungar långt ute i skogen, mitt framför en bom till en skogsväg stog då dessa kattburar..Å dom slog larm…Att troligtvis har katter dumpats mitt i djupa skogen
Kan tillägga att några björnungar blev inte funna..
Hoppas det blev lättare att förstå sammanhanget nu..
Fy farao, jag skäms för att vara människa, vilket det gäller björnungar eller katter. 
ja men när det gäller björnungarna, så kan man inte klandra någon. Björnhonan befann sig skadad på motorvägen. Hon hade gått ett ännu värre öde tillmötes. KLArt det är fruktnsvärt med de små ungaarna, men de hade ju absolut inte haft en chans, om jägarna inte upptäckt att det var en hona med mjölk som de sköt. För hade hon gått av vägen och självdött hade ingen sett det och hade hon blivit påkörd av ett stort fordon, så hade man inte sett det heller. Nu blev det åtminstone ett sök efter ungarna.
jA, det kan jag hålla med om. Ok, det är nog bara avlivning som hade varit aktuellt ändå,men i allafall. MEn det kanske bedömdes, att det gått så lång tid, att de var döda ändå…. Stackars små nallar…..
#13 Tack. Då är jag med.

Åå! Kunde man inte ha kört björnmamman till djursjukhuset. Hur skadad var hon egentligen.
Lite långsökt. Vem skulle betala och ta hand om henne och ungarna var fanns de?
Frågan är:
Vad är relevant:
Vad får det kosta?
Vem ska betala?
Björnungarna har oerhört små chanser att överleva även under sommarhalvåret. Dels vet de inte hur de ska hitta mat och dels är de utsatta för nadra rovdjur, inte minst andra björnar som dödar ungarna direkt om de hittar dem.
I detta samhälle finns det inga rutiner för att ta trafikskadat vilt till veterinär för vård, snarare gå de till slakteriet för att göra mat av om de är tillräckligt hela för att det ska duga till mat. I så fall genererar köttet en del pengar som gör kostnaderna för samhället efter en viltkollission lite mindre. Skulle man försöka rädda påkört vilt istället skulle kostnaderna bara eskalera.
Det är lätt att tänka med känslorna istället för med förnuftet i sådana här fall, men man måste ändå se till vad som är rimligt ur alla synvinklar.
Numera är det redan så att människor i alltför stor utsträckning tänker med känslorna istället för med förnuftet. Resultatet blir att man vårdar djur i all oändlighet och på så sätt förlänger lidandet i onödan, istället för att se förnuftigt på saken och göra djuret tjänsten att förkorta lidandet i möjligaste mån.
#25 Ja det är därför det bästa är att skjuta dem så snart som möjligt. De har ingen mamma och ingen annan björn tar sig an ungarna. Sannolikheten att de ska gå att få tama så att de kan födas upp av människor nu är inte särskilt sannolikt heller. Det skulle i så fall ha skett när de var mycket små.
#24 Väl talat, kan bara helt instämma.
mvh Martin
JA det är illa. Hoppas att ungarna hittas, för att de ska plågas ihäl är ju oerhört tragiskt, om man kan undvika det.
Åh nej, stackars björnungarna! 
ja och för att spinna vidare på detta, så kan vi tala om, att Catfoot har med hjälpa av många andra, hittat den ena av de dumpade kattungarna.
det var genom en tjej inne på fokus, som kom på den ljusa iden att man skulle anonsera ut burarna som upphittade. det blev napp direkt. En tjej kände igen burarna, hon hade sålt en av katterna till den ansvarslöse personen. Letandet efter den andra katten fortsätter. Ni som bor i trakterna kan hjälpa till. Kontakta Catfoot här inne , så får ni fakta. Givetvis är killen som dumpade kattungarna polisanmäld. Vill någon hjälpa oss där med och uppmärksamma händelsen, så kan både jag och Catfoot stå till förfogande med fakta.
JAg skall kontakta hemvärnet i trakten i morgon.
Tack Gunilla..Du är en pärla…
Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få, nån från djupa hälsingeskogarna som är duktig att ta sig fram i oländig terräng mil efter mil…Eller bara nån som vill hjälpa till från Hälsingland, å kan gå efter vägen å bara ropa, å locka….Hör av er…