Bläckfisksvamp
Någon som såg programmet på tv om bläckfisksvamparna i dag? Och den världens största svamp som var 3.5x3.5 mil i radie, eller något sådant. Rugigt den låg i ett nätverk under en jättedel av skogen. Och de tog dna tester som bevisade att det var samma svamp. Lite mysko ändå.
Visste ni att koraller är 90% svamp och 19% organismer som de inte riktigt vet hur det kommer sig. ;-)
jaja, ruggigt lärorik program, hoppas fler såg det.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vad hette programmet å vilken kanal gick de på?Men koraller kan ju inte ingehålla mer än 100% du fick det till 109% :-)
mvh/bjorsa

haha sorry, jag skyller på brist av sömn. Det som skulle stå var 90% svamp och 10% organismer.
Vad programmet hette vet jag inte, inte vilken kanal heller. Jag bara ramlade in i det och fastnade. Var dottern som satt och kollade när jag kom in i vardagsrummet nämligen. Men det var ett program från tyskland i alla fall.
De berättade bland annat om att över 2000 dör i tyskland varje år av svampförgiftning.
Sedan kom det tips på hur man skulle plocka svampen. I korgar och absolut inte i plastpåsar då påsarna gör att svampen inte andas. Att man skulle vara jätte försiktig även med matsvampar då dessa om de är övermogna kan vara giftiga.
Man ska dessutom plocka hela svampen då det ofta är foten som visar om svampen är farlig. Det innebär att man ska vrida loss svampen från jorden så får man med sig hela svampen.
Helt klart ett bra programm, ska se om jag kan luska fram vad programmet hette och vilken kanal det var.
Audiatur et altera pars

#2 Ramlade oxå in i ett svampprogram igår på kunskapskanalen men såg bara en bit å då ficka man se bla slemsvampen den som är något av ett mellanting mellan svamp och amöba och den förflyttar sig kanske var de det programmet det var 2 kvinnor som satt vid någon lägereld sedan å stekte svamp?
mvh/bjorsa

#3: Ja det var det. haha, då vet vi vilken kanal det var i alla fall.
Vad tyckte du om programmet då?
Audiatur et altera pars

#4 Jag såg bara en snutt men skall se om man kan leta fram programmet på kunskapskanalen så att jag kan se hela å hittar jag programmet lägger jag in en länk
mvh/bjorsa

#5: Låter bra det. Jag såg länge, länge på det. Så jag misstänker att jag rasade in någon gång i starten ;-) Men jag vill gärna se hela. och rekomenderar alla svamp intresserade att se den. Då till och med jag som inte är svampintresserad fastnade framför tvn, då måste det ju vara bra ;-)
Audiatur et altera pars