Hur skyddar man svalornas bon?
Är det någon som har något säkert tips på hur man kan skydda hussvalorna så skatorna inte kan plundra deras bon?
Jag har satt bobrädor djupt inunder takskägget på ladugården, då kommer inte skatorna åt, för de kan inte flyga upp under takskägget.
Roligt om du kunde hjälpa mig! Jag är nämligen mycket mån om att svalorna har det bra och jag vill kunna göra det möjligt för dem att få föröka sig och komma igen nästa år.
Kan du ge mig några konkreta mått på dina skyddsåtgärder. Jag vill ju inte att svalorna ska fly därifrån men jag vill absolut inte att skatorna ska kunna nå deras bo´n.
#2 Det är bara en brädlapp 12 x 30 cm som jag fäster inunder den utskjutande delen av ladugårdstaket. Jag gör ett litet stöd under brädan och skruvar stödet i väggen. Det sitter högt upp under takutsprånget (takskägget), så att skator och andra objudna inte kommer in där
Svalorna bygger sitt bo på brädan och då blir det bara några cm i tak, men det räcker åt dem. Större fåglar kan dock inte komma in där.
Jag ska försöka fixa någon bild senare så du kan se, men det öär en mycket simpel konstruktion.
Vi har massor av bon för svalor men det sorgliga är att redan när svalorna börjar lägga sina ägg så börjar intresserade skator promenera på gräset intill. Sen hör man någon tidig morgon om man sover för öppet fönster, att svalorna skriker sina ångestskrin. Jag spinger ut och då avslöjar sig skatan genom att snabbt och förhållandevis ljudlöst, flaxa ifrån svalboet. Sedan sätter de sig i toppen på högsta granen, där de känner sig säkra och kraxar sina varningsläten.
Hela förmiddagen efteråt skriker svalorna efter sina förlorade ägg och ungar. Boet är rivet och ganska snart förbereder de vägen tillbaka till varmare länder. Det är så trist när det händer och sommaren har för mig förlorat en kär gäst. Hur kan man förhindra att det händer?
Jag har satt upp olika bräder som skydd, med varierande resultat. Förra sommaren gjorde jag remsor av vajande vimplar framför boredena och det verkade skydda dem säsongen ut men prydligt var det inte! Svalorna hade också en viss motvilja mot arrangemanget, de kände sig inte riktigt hemma från början och jag förstår dem. De accepterade till slut och ungarna fick utvecklas normalt så det fick avsett resultat men….
Jag skulle gärna arrangera något bättre skydd, mera estetiskt och kanske lite mindre hindrande för bobyggarna. Har någon ett bra förslag?
Det skulle vara roligt att se hur du har löst problemen, Peter!
Jag förstod inte riktigt din beskrivning, om än den ligger nära mina egna lösningar. Tydligen är dina bättre eftersom du inte har några problem med skatorna. Det är tydligen ett anpassande av millimetrar…
Snälla, fota snabbt. Skatorna har redan kollat in bona i år!