Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 2688 ggr
uffelarsen
0

Vaktpost!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute och gick längs ån när jag plötsligt hörde ett väldans oväsen i skogen, efter en stund dök denna upp med ett antal får i släptåg, jag måste medge att jag blev lite förvånad, men det är alltid välkommet med lite nya överraskelser när man är ute.Glad

/uffe

moondancer
0

Ett av dom djuren jag vill ha som husdjur. Dom är riktigt charmiga

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

heliotropes
0

Hmm! man kan ju undra var du bor egentligenObestämdCool

Eva // medarbetare på Perser

uffelarsen
0

1# Dom verkar vara i storlek som en mellanstor häst, lite stort som husdjur eller?Skrattande kom precis på att om det är en alpacka så kan det förklara blandningen på djuren.

#2  Det gör jag med ibland Skrattande

/Uffe

moondancer
0

#3 Det beror väl helt på hur stort hus jag tänker ha, ellerhur Flört

//Olle

Ronny-K
0

Får jag ett sådant möte luktar jag nog på innehållet i termosen för säkerhets skull, har man kamera som du är det ju ok. Annars får man nog hålla tystGlad

Som älgjägaren i Kolmårdentrakten som fick en Zebra i passet för en del år sedan……

uffelarsen
0

#3 det tänkte jag inte på.Glad

#5 Ja nog tittar man till en extra gång. hade jag varit jägare och sett en zebra i kikaren på älgpasset då hade jag lagt bössan på hyllan eller slutat dricka hembräntSkrattande

/Uffe

moondancer
0

#5 ja, där ska man ha koll. det händer ju att dom rastar elefanterna i skogen ibland

//Olle

Hawknestgrove
0

hum, lamadjur va?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

uffelarsen
0

Nja jag vet inte om det är lama eller alpacka, jag är lika bra på det som att känna igen olika fågelarterGlad

/uffe

[peter54]
0

Det är sannolikt en lama eftersom det är den enda av de fyra sydamerikanska kameldjuren som kan var helvit, helsvart, brun eller blandningar av dessa.

Laman (Lama glama) anses vara en domesticerad form av guanacon (Lama guanicoe), medan de två andra, alpacka (Vicugna pacos) och vikunja (Vicugna vicugna) tillhör en anna familj.

HAPE
0

Tycker också att det ser ut som en lama, men måste tillägga att jag sett helvita och helbruna alpackor och en snabb googling visar bilder på sådana.

Bleenda
0

#0 Vilken kul upplevelse. Dom har nog laman till fåra herde. Så det var tur att du inte försökte ta något får. Dom ska vara väldigt effektiva som "vakthundar"

moondancer
0

#12 Japp, dom ska fungera ganska bra mot vargar

//Olle

[peter54]
0

#11 Ja det finns alpackor med alla färgerna också, men de är tamdjur, det finns inga såna vilda alpackor. En del menar att det finns både guanaco och alpacka i lamadjuren och att det är därför det finns flerfärgade alpackor.

HAPE
0

#14 Ahh…det förklarar saken :)

Dock tycker jag att de ser väldigt olika ut i huvudet också - enkelt förklarat så är alpackor mer docksöta än lamor. Fräna djur båda två oavsett!

skogstrolletbarbro
0

De fåren hade nog bra skydd, om man får tro de artiklar som jag läst om lamadjur.

uffelarsen
0

#16 Det hade dom säkert , jag har hört i efterhand att det skulle finnas en 5-6 stycken som gick tillsammans med fåren,

/uffe

Hawknestgrove
0

stämmer det, att lamor är ena hejare på att spotta?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....