Lupiner
Lupinerna blommar i varenda dikeskant just nu. Men hur länge har de funnits i Sverige.
Vi har ett uromhusmuseum här som ska föreställa platsen för en medeltida hytta. Ta bort lupinerna sa jag. de andra bara tittar på mig Lupiner fanns inte före 1950-talet i Sverige säger jag. Vad säger ni?
Jag vet inte faktiskt. Men fråga på Trädgård-ifokus. De är jätteduktiga på blommor där. ( även vilda blommor )
mvh isa

Den första blomsterlupinen når Europa 1826 genom David Douglas från Nordamerika. Frön fanns i Sverige omkring 1830. Den tvåfärgade Russellupinen lanserades 1937 på en trädgårdsmässa i London.
I Grängesberg odlas lupiner omkring eller lite strax före sekelskiftet. Här i Enviken odlas de första lupinerna troligen 1950. Det är först runt mitten av 1900-talet som lupiner sprids allmänt i vårt land.
Som foderväxt har ettåriga lupiner odlats längre eftersom de har sitt hemland i södra Europa.
Tyvärr hittas många extremt nya sorter på trädgårdar där man försöker visa gamla växter. I Dalarna finns sådana exempel på Svedens gård, Gamla Staberg, Stora Hyttnäs i Sundborn, Jannesgården i Malung, Ludvika gammelgård och Matjes gård i Borlänge.

Tack för det Björnen! Då är jag inte fel ute. Det är så noga att allt ska vara tidstroget, då borde väl växterna vara det också.
Jag läste någonstans att den första noteringen av vildväxande lupiner i Sverige gjordes i Skåne 1870.
Åh de är alltså inte äldre?
det är ju så mycket av dem……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....