Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett01-floran-alla-våra-växter
Läst 3320 ggr
Solveig
0

Lupiner

Lupinerna blommar i varenda dikeskant just nu. Men hur länge har de funnits i Sverige.

Vi har ett uromhusmuseum här som ska föreställa platsen för en medeltida hytta. Ta bort lupinerna sa jag. de andra bara tittar på mig Lupiner fanns inte före 1950-talet i Sverige säger jag. Vad säger ni?

isa
0

Jag vet inte faktiskt. Men fråga på Trädgård-ifokus. De är jätteduktiga på blommor där. ( även vilda blommor )

mvh isa

Bjornen
0

Den första blomsterlupinen når Europa 1826 genom David Douglas från Nordamerika. Frön fanns i Sverige omkring 1830. Den tvåfärgade Russellupinen lanserades 1937 på en trädgårdsmässa i London.

I Grängesberg odlas lupiner omkring eller lite strax före sekelskiftet. Här i Enviken odlas de första lupinerna troligen 1950. Det är först runt mitten av 1900-talet som lupiner sprids allmänt i vårt land.

Som foderväxt har ettåriga lupiner odlats längre eftersom de har sitt hemland i södra Europa.

Tyvärr hittas många extremt nya sorter på trädgårdar där man försöker visa gamla växter.  I Dalarna finns sådana exempel på Svedens gård, Gamla Staberg, Stora Hyttnäs i Sundborn, Jannesgården i Malung, Ludvika gammelgård och Matjes gård i Borlänge.

Solveig
0

Tack för det Björnen! Då är jag inte fel ute. Det är så noga att allt ska vara tidstroget, då borde väl växterna vara det också.

[peter54]
0

Jag läste någonstans att den första noteringen av vildväxande lupiner i Sverige gjordes i Skåne 1870.

Hawknestgrove
0

Åh de är alltså inte äldre?

det är ju så mycket av dem……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....