Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 4470 ggr
uffelarsen
0

härlig dag!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute vid stranden i barsebäck och såg en hel del fina fåglar bla fick syn på min första Gulsärla (har konstigt nog aldrig förr sett den  (den riktigt "lyser" med sin gula färg), men inte ville den komma nära för en stunds fotografering, fick en bild i alla fall, sedan på vägen hem så gick jag in på Järavallen där jag fick syn på en liten "hoppjerka" den satt inte stilla i två sekunder, men även där fick jag ett par bilder och som vanligt har jag svårt för att artbestämma den , så det vill jag gärna ha hjälp med, storleken var ca 10cm.

/Uffe

uffelarsen
0

Bid2

uffelarsen
0

Fick även en bild på en konstig  "fågel" den flög fram och tillbaks längs strandvallen. ta en titt på "vingpennorna " där fanns en del att hålla isär.Skrattande

/Uffe

moondancer
0

Min första tanke är svartvit flugsnappare, hona. Kan det stämma?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

uffelarsen
0

Ischh , jag tycker detta är svårt, jag var inne på någon form av sångare, typ Gransångare Obestämd

/Uffe

isa
0

Jag tänkte också på någon "sångare".

ps. Håller med om att gulärla är jättefina!

[peter54]
0

Svartvita flugsnapparhonan har inte det där strecket över ögat. Jag tycker att det ser ut som en lövsångare.

moondancer
0

Det har du rätt i. Ooops *rodnar lite*

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

HAh men de där med skärmarna gillar jag inte hemma hos oss. De för ett himla oväsen och man känner sig iakttagen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

uffelarsen
0

Fick en bättre bild på den, vad skiljer en lövsångare från en gransångare? Jag tycker att dom ser likadana ut någon skillnad är det väl? 

/Uffe

Martin
0

Jag är inte bra på sångare, men efter att ha tittat i Fågelguiden (nästan oumbärlig bok för den fågelintresserade!) så är jag nog mest inne på Lövsångare, vill dock inte säga att det är facit.

Anledningen är att lövsångaren är mer gulaktik vid ögonbrynsstrecket och gråbrungrön (gröna tonen mest framträdande i västeuropa medan den gråa mest i Fennoskandia). Vidare är den gulvit vid strupe/bröst och vitare mot undersidan. 

Är det samma fågel på alla tre fotona? Tycker första bilden är lite annorlunda mot de andra. Gransångaren har mörkbruna/svarta ben, svårt att urskilja på dessa foton då benen mest är i skugga men på bild två ser det ut som att det är ljustbrunt ben.

Som sagt, mycket svårt att urskilja tycker jag och inte helt klockrent enligt någon av dem i boken, att det dock är gran- eller lövsångare, det tror jag nog. Lövsångaren har vidare längre stjärt än gransångaren. Så trots allt är jag nog lite mer för lövsångare än gransångare.

mvh Martin

uffelarsen
0

Hej Martin!

Jag har "Nya svenska fågelboken" Lars Imby + "Fåglarna i Norden" av Carl-Fredrik Lundevall/Matsåke Bergström. men skall ta ditt råd ang Fågelguiden. Kan aldrig få för mycket litteratur ;-) Jag tycker det är svårt men riktigt roligt ang fåglar ,har du hållt på i många år? Du och Peter54 kan ju det mesta inom detta , bara undrar hur många år det tar för en "normaltrög" som jag att nå ditSkrattande

/Uffe

Martin
0

Jag har ingen vidare kamera så jag har inte fotograferat så mycket. Rovfåglar och rovdjur har jag varit intresserad av i runt 20 år, vet att jag var typ 12-13 år första gången jag och farsan åkte iväg till Fyledalen en vinter och kollade på örnutfodring (med grisar, vilket var tillåtet då). Kommer att köpa en digital systemkamera nu i sommar och därefter hoppas jag kunna posta lite bilder här också :o)

Jag är mycket på Fotosidan.se's forum också. Där är två bra fågeltrådar, en som heter något i stil med "Bra fågelfoto" och en som heter "Fågelidentifikation". I den senare finns det bra många experter som nästan på vilka bilder som helst kan identifera fåglarna. Helt otroligt så duktiga de är (och av dem lär man sig mycket).

mvh Martin

[peter54]
0

Med förflutet som hobbyornitolog vill jag minnas att den mest tydliga skillnaden mellan en gransångare och en lövsångare när man ser dem på lite avstånd är kroppssiluetten. Lövsångaren ger en lite sattare intryck, medan gransångaren är slankare i kroppssiluetten. Det kräver förstås lite övning för att kunna avgöra, men så minns jag det från förr.

Annars är ju sångare den knepigaste gruppen att identifiera av hela tättingfamiljen. Ibland kan vadare och någon gång också andhonor ställa till huvudbry, men sångare är alltid svårast tycker jag.