Vad var det för läte?
En natt i oktober när min nu gamla klass tältade på en ö som heter Rävsten (ligger typ utanför Gräsö om nån vet vart det är, Upplandskusten iaf) så hörde jag jättekonstiga läten, i flera timmar! Det lät lite som en hund som skällde. Ganska hest och kort som kom om och om igen. Gissar på räv eller rådjur. Men tycker det var konstigt att det hållde på i flera timmar! Och jag som är så sjukt lättskrämd tyckte det var himla läskigt, haha. Men sen var jag så trött så jag orkade inte bry mig.
Men vad tror ni att det kan ha varit för djur? :)
Det var med största sannolikhet ett rådjur, för deras läte är precis som man tänker sig lite hesa hundskall. Men jag håller med om att det var konstigt att det höll på i flera timmar, då måste djuret ha varit rejält upphetsat. Kanske försvarade en mamma sitt kid mot en väldigt envis räv?
Olle
Rävar låter ofta länge och de har ett utdraget "oähhh". Rådjurens varningsläte låter mer som ett hårt grovt skall, ungefär "bahh".
Okej, det var nog ett rådjur. Skumt som sagt att det hållde på i flera timmar. Vaknade flera gånger under natten och hörde det varje gång! :S Skumt!
Rådjuren skäller när de blir skrämda eller nervösa. Sannolikt fanns något i skogen de var rädda för och då var det sannolikt flera olika rådjur du hörde.
Jag tycker nog att det lät som #4 skriver, att det var flera rådjur som blev skrämda av något i skogen.