midsommarblommor
verkligen! Värd att beundra !
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Superfina, vad heter den sorten? mina klemtis har inte ens börjat med blomknoppar.
/Uffe

Bild 5, 6 är brandgul lilja eller brandlilja (Lilium bulbiferum).
#7 Jag har växt upp med namnet kejsarlilja på den.

Japp kejsarlilja kallas dom här med
/Uffe
Såna hade vi där vi bodde förut. Nu har jag tyvärr tappat allt intresse för trädgårdsarbete helt…..
Ja jag jobbar inte så mycket med vår trädgård heller, stenhård uppländsk lerjord sätter krokben för det mesta. Dock har vi äntligen anlagt ett hallonland.
Den här kejsarliljan växer vild i gränsen mellan tomten och skogen. Jag antar att det r en trädgårdsväxt från början, men jag har aldrig planterat någon sådan. De har bara dykt upp.

Kejsarlilja (Lilium regale) är en storblommig lilja som är enfärgade och oftast vita men förekommer också i andra lite blekare färger.
Ett vanligt lokalnamn på brandlilja är kejsarkrona. Det är dock en annan liljeväxt av släktet Fritillaria som blommar under maj månad med orange eller gula blommor.
Brandliljan har odlats under lång tid och de sprids både med frön och bulbiller. Kring gamla gårdar och torp finns de ofta spridda.

Det är en daglilja, då varje blomma bara blommar en dag. Troligen Citrongul daglilja. Om man vill kan man också äta blommor som man gör i deras hemland Japan.

Jag tycker det liknar någon sort av orientlilja.

Orientliljorna är nog som grupp den lilja som blommar sist av liljorna.

Brandgul lilja kallar min man Risås-tuppa:) Lokala namn är det gott om. Jag har aldrig hört annat än Brandgul lilja.

Vilka underbara Sommar blommor ni visar
Blommor å växter av alla slag har blivit en stor passion för mig på senare tid vill lära mig mycket Tyvärr novis i detta nu men snart……..
Hittade denna växt när jag var på tur i Uppland förra veckan har den på Balkongen men ej sett den ute i naturen innan Tror att det är en kärleksört

Det liknar vår vilda kärleksört (med gröngula blommor) som växer på soliga klippor och holver.

Vilken härlig bild!

#21 ja då är det säkert den för området runt om såg precis ut så som du skriver soliga klippor och många många plantor runt hela klippan
Men får jag fråga kanske en dum sak vad är hovler

Holver = blockrika och områden med stora stenar och oftast inte klippor.

Tack Alltid skönt att lära sig nytt !
JA om några dagar får jag väl chans att visa årets nattvioler…..
Vad är det för fin blomma?
#29 Den heter ballongblomma, namnet syftar på frökapslarna som är lite ballonglika.
Växten kan bli jättestor. Förra året blev de längsta över 150 cm.

jätte fina blommor #32
Hon ska ha dem av mig . Det är bara så……