Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 2281 ggr
Imasy
0

Ilsken älgko.

Vi har en argsint älgko här i mitt område, och jag undrar om det är vanligt att en älg inte är rädd för människor?

För ca 2 v sedan hade granne 1 varit uppe tidigt och lyssnat på radion. Då hade de satt in ett extra meddelande att vi hade en älg som sprang lös på våra gator i stan.

En liten stund senare tittar hon ut genom fönstret och ser en älg står och smaskar på våra träd. Bor ca 10 min gångväg ifrån själva centrum. Hon ringer 112 och berättar att älen står på våg gräsmattan.

Senare på dagen, berättar granne nr 2 att hon blivit attackerad av älgen när hon var ute i skogen med sin hund. De hade inte sett älgen utan den hade bara dundrat emot dem, och hennes hund hade gått emellan.

Sedan hade både hunden och älgen sprungit iväg, minns inte vem som jagat vem, men hunden kommer tillbaka till grannen efter ett par minuter helt blodig i ansiktet.

Granne nr 2 berättar om ett par hon kände, som ca en vecka tidigare denna incident varit ute på picnic i skogen, två vuxna med varsin hund, som bara suttit ner och fikat och älgen dundrar ut och attackerar dem där de sitter. En av dem hade fått tag på en stor pinne som han svingat emot älgen i kanske 10 min innan den drog vidare.

Är det vanligt att älgar blir såhär knäppa? Denne älg har ingen kalv med sig heller, och den morgonen grannen sett denne på vår gräsmatta hade den tagit sig en tur nere på stan bland affärerna.

Bleenda
0

En sån här älg kan vara riktigt farlig och jag hoppas den blir skjuten innan det händer något allvarligt.

I bland händer det att dom går in i trädgårdar och äter fallfrukt och blir på örat och jagar folk, men det är ju på hösten.

Håll er borta från henne och var inte nyfikna och gå dit för att ta kort eller liknande. Hon är ett vilt djur och  tydligen ett vilddjurFlört. Man måste ha respekt för dom.

Imasy
0

Ja, jag tycker det är sk*tläskigt att gå ut i skogen, som jag har alldeles utanför dörren, för jag vet ju att hon har vistats där.

Tydligen så höll en bil på att köra på henne också när hon passerade gatan ut i skogen också.

kan förstå att hon gått till attack om hon haft en kalv med sig och vi människor varit påträngande, men nu är det ju hon som går till attack och jagar bort folk, som inte ens sett henne. Tycker hon borde tycka vi människor är läskiga och gå iväg istället.

Hawknestgrove
0

Stackare! Har hon ingen kalv med sig? Undrligt med ett sånt beteende om hon inte har kalv och ännu konstigare, att hon är inne i samhällena nu. Precis som sägs här ovan, på höstarna så kan de bli fulla och dumma(precis som folk)men nu finnns ju inga äpplen….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

Nej, hon har varit själv överallt hon setts, såväl ute i skogen som nere på gågatan bland affärerna.

Hawknestgrove
0

HUm. då borde hon nog må bäst av att få gå till älghimlen, om hon inte har vett att hålla sig i skogen…..

Imasy
0

Jo, jag tycker det också. Tror nog att någon kommer bli skadad snart, när hon är både elak och inte har vett att hålla sig där hon bör vara.

Hawknestgrove
0

hih, IMasy, försmådda fruntimmer, de kan ju bli rätt sura!Flört

Imasy
0

Hehe, ja hon kanske är ute och letar efter karn sin? ;)

Hawknestgrove
0

ja han kanske har vänstrat?Flört

Nore
0

Jo att det slår slint hoss djuren kan hända av olika saker, de kan ha en åkomma som gör att det går med värk, o rent ut vill vara i fred men ändå ha mat i närheten,  Eller så kan det vara en älgko som inte fick sin beskärda del av tjuren, o då vet man ju hur hondjur kan bliOskyldig

Imasy
0

Ja, jag tror det med ;)

Du vet väl att ni karlar bara får på moppo när ni gjort er förtjänta av det va? ;)

skogstrolletbarbro
0

Min farbror var upp i kalfjället en gång för flera år sedan. Då blev han jagad av en älgko, runt en stor sten, för stor för att han skulle kunna klättra upp på den.

Han sprang runt stenen för sitt liv och till slut trodde han att hans sista stund var kommen för han orkade inte längre.

Då låg där på marken helt plötsligt en grenstump som han snappade till sig i desperation. Älgkon var alldeles vit i blicken och helt vild. Han smällde till med grenstumpen och träffade henne med stor kraft på nosen.

Då såg han hur ögonen vände och hon blev normal i blicken, tvärstannade och frustade, innan hon sakta gick bort från honom.

Han var en skogsmänniska, jägare och trapper. Van med det mesta i skogen och i fjällen, men sa:

Så här rädd för mitt liv har jag aldrig varit förut!

Sedan, på vintern när vi skulle gå till grannen för att fira jul, träffade vi en älgko på vägen. Då gick han hem och hämtade bössan för att vara säker! Han var allvarligt skrämd!

Vi hade roligt åt honom - för vi hade inte varit med om hans äventyr!

Hawknestgrove
0

Ja hur som helst, synd om henne… det är inte bra att hon går så för hon måste må dåligt…..

rifla
0

blodig hund i ansiktet!! bra att den jagar när den ska vara kopplad. och älgarna förvirrar sig precis som andra djur i skogen intill bebyggelsen inget konstigt med det,

någon vänlig själ har väl en go kompost med grönsaker och massor med godis i för en älg.

har själv som tonåring blivit jagad av älgen när jag körde moped i skogen, mitt fel faktiskt..

Imasy
0

En älg har inget nere på gågatan på stan att göra, och i mitt bostadsområde, lägenheter, finns ingen kompost.

rifla
0

rådjuren lever också inne i stan, där får de vara ifred med sina killingar mot räv som vill äta upp dem.

här har folk haft problem med älg i trädgården för att vargen finns i skogen.

inget problem egentligen men inte accepterat beteende. de kan vara fruktansvärt ilskna. men vet de inte vart de ska ta vägen så blir de ju oroliga.

var glada att ni har älg, det finns så få här runtomkring nu att får man se en blir man helt lyrisk.

Hawknestgrove
0

ja vi såg två fjolingar häromveckan här hemma. Inte dåligt…..

Cristine
0

Jag håller med Nore att  den kan ha någon åkomma som tandvärk eller dylikt. Det är ju synd om den!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hawknestgrove
0

ja stackare. Hoppas den kommer bort…..