Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 5313 ggr
destiny
0

Måsunge

Sitter på jobbet och har sett en ensam måsunge i ett par timmar eller så. Den håller till på en skolgård mittemot där jag jobbar men kommer förmodligen från området där jag jobbar. Måsarna har ungarna här varje år.

Borde jag göra något? Vad kan jag i så fall göra? Sätta ut vatten kanske?

Jag vet inte om den verkligen är övergiven. Det cirkulerar måsar i luften men det är ingen som bryr sig om ungen vad jag sett. Få tag på den blir inte helt lätt. Den springer ibland undan när det kommer någon och då springer den ganska fort.

Jag är inte säker men jag tror jag såg den där redan igår. Den smälter ihop med underlaget ganska bra men jag tyckte jag såg en liten "boll" igår  ligga ungefär där jag ser den röra sig nu.

moondancer
0

Tror det är bäst att låta den vara, även om den inte har föräldrar. Men jag tror att den har någon som matar, bara att du inte har lyckats se det.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Bjornen
0

Numera häckarna måsarna ofta på landbacken. När måsungarna ska till vattnet försöker färäldrarna att skicka dem mot vattnet. Ofta är det flera ungar som springer åt olika håll och har svårt att förstå den rätta riktningen. De stora måsarna försöker att styra den rätt men folk i vägen hindrar dem att styra honom rätt.

moondancer
0

Många fåglar bygger på konstiga platser, vi brukar ha strandskator som bygger på sjukhus-taket här i linköping, vilket är en ganska bra bit från vatten

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

destiny
1

Ungen springer omkring här idag också. Fast nu har den flyttat sig in på området där jag jobbar. Alltså där den antagligen är född.

Hade inte någon vuxen tagit hand om den hade den väl inte klarat sig så här länge i den värmen vi har nu antar jag.

destiny
1

Efterhand som dagarna gick blev det till slut fem måsungar som sprang omkring här. Måsungar i olika storlek! En var på väg in på kontoret en dag när dörren stod öppen p g a värmen. Efter några dagar såg jag vuxna fåglar som gav ungarna mat. Så föräldrarna fanns i närheten fast jag inte såg till dom till en början.

Hawknestgrove
0

Vad skoj! Då har ni underhållning i arbetet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

destiny
0

Kärringhelvetet här kallar dom för sanitär olägenhet!  Bara för att föräldrarna någon gång skitit på hennes skrothög till bil. Skrattande Skrattande Skrattande Och nu påstod hon att hon trampat i en måsskit. Skickligt må jag säga att lyckas hitta deras skitar! Dom rör sig över ett ganska stort område. Hon går 10 m från bilen och in på kontoret.

isa
0

#5 Måsungar kan se väldigt ensamna ut, men som du märkte så fanns det föräldrar som tur var. Oftast så är det så att de har sina föräldrar inte så långt därifrån.

Hawknestgrove
0

Oj va dfarligt, att hon trampat i måsskit…. Ok, att få måsbajs på en bil är inte kul, om man har en fin bil. Då måste det bort ganska snabbt, för det fräter rejält.

destiny
0

Nä jag vet, fågelskitar på bilar är inte bra för lacken. Men på hennes skrothög hade det inte märkts så mycket även fast den är svart. Skrattande Den enda sanintära olägenheten som finns här är hon själv! Här vill jag ha en smiley som spyr men kan tyvärr inte få hit den när jag använder jobbdatorn.Rynkar på näsan

Hawknestgrove
0

Destiny, Vill du ha bilder? Från Google bildsök….

destiny
0

Ungarna springer här fortfarande fram och tillbaka. Alla fem.  Idag såg jag dom börja träna vingarna. Rätt som det är flyger dom väl iväg.

Hawknestgrove
0

Så gulligt….Haha, kul att du gillade bilderna!