Mossa,lavar o svampar.

Lavar och mossor är litet klurigt många har inte ens svenska namn. Biopix har ett bildbibliotek du kan kolla i.
Duktig, nää men jag kan alltid försöka
.
- tycker jag liknar näverlav Platismatia glauca.
- Skulle vilja se en närbild på den. Kan vara en svamp men det skulle lika gärna kunna vara slemsvampen "slemhorn" Ceratiomyxa fruticulosa.
- tror det oxå är näverlav? lavar kan variera i färg beroende på hur torra/ fuktiga de är.
- mkt spännande, ingen aning just nu. Vilket trädslag är det? Jag har bäst koll på gula skorplavar på ädellövträd jag vet inte vad detta kan vara. Jag kunde inte se några fruktkroppar på den men det finns en knappnålslav Chaenotheca chrysocephala som är allmän och växer på gran, kanske är det en infertil sådan?
- den får jag fundera på ett tag.
- är samma bild som nr3
. - tror att det är en näverlav oxå.
Var i landet är de fotade? Det finns många nordliga arter av lavsläktena Alectoria och Bryoria (tagellavar) som jag aldrig har sett överhuvudtaget, jag undrar om inte bild nr 5 hör till någon av dem.
När man hittar sådana trådlika lavar så kan man dra isär en gren så att den yttre barken lossnar. Om man då ser en central vit märg inuti grenen så är det släktet Usnea, skägglavarhar den ingen märg så är det Alectoria eller Bryoria.
Sedan är det en fördel om man dessutom har med sig droppflaskor med klorin och kaliumhydroxid så man kan testa om man får någon färgreaktion på lavarna då olika släkten kan skiljas åt på deras kemiska karaktärer. Men det är kanske bara artnördar som jag som har med sig det i jackfickan när jag går i skogen
.
Bild444, är den från samma träd som bilden nr 2? I så fall är det nog någon skinnsvamp i alla fall. Jag kan tyvärr inte svampar så jag kan inte säga vilken art.
#13 Jo det tror jag nog att det var samma träd, skogen finns ej kvar.
/Diana 
Bild 119 är förmodligen skägglav Usnea filipendula bild 497 är någon manlav/ tagellav eller vad de heter, släkte Bryoria.
Skinnsvamparna vågar jag inte gissa på.
#9 Jag skulle vilja bli en sån där artnörd
var börjar man,om man kan noll om lavar o mossa?
Vänliga hälsningar/DianaK

Diana - jag skrev litet om mossa på trädgårdssajten för en tid sedan. Om du scrollar ner i den tråden ser du att jag länkat till några bra sajter om mossarter.
Bild 400 är husmossa Hylocomium splendens med någon gul gegga på vilket förmodligen är slemsvampen trollsmör Fuligo septica som är ute och går.
Bild 352 grenar med blåslav Hypogymnia physodes (Sveriges vanligaste "växt" som den ofta kallas) och trasslet i mitten är någon skägglav Usnea sp.
Tusen tack ska ni ha Cristina och Markus för hjälpen.
Vänliga hälsningar/Diana
Jag håller med Markus om det sista, men bild 119 tror jag inte är någon skägglav utan grå tagellav.
Olle
Då ändrar jag mig och håller med Olle om bild 119
.