Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 1468 ggr
cat-malou
0

Ur led är tiden

Ja, alla är väl överens om att årstiderna verkligen inte stämmer för tillfället men hur vanligt är det med tranor vid denna årstiden? Jag såg en klart och tydligt när jag kom hem i eftermiddags, frågan är hur och om den kan klara sig om det smäller till och verkligen blir vinter nu?

bjorsa
0

En del arter gynnas av sådant väder som vi har nu medans andra missgynnas men tror inte de blir kaos i naturen pga en mild höst och början på vintern för kylan kommer säkert å snön med den.

Men de har säkert funnits år då vi har haft hela vintern mild likväl som vi har haft kalla sommrar som gett hungersnöd å svält men de var ju länge sedan kanske dags nu dvs hel mild vinter å då spar vi ju på energin :-)

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Ja det är lite skrämmande. Men enligt en äldre dam här hemma vid som har samma brödgubbe som jag har. Så stämmer detta väder exakt med vad vi hade i Sverige 1938. Nu levde jag inte då så jag har inga bevis att komma med. men tanten levde då i alla fall. ;-)

Om man kollar på ens egna erfarenheter av de väder som varit här hemma så har allt blivit förskjtet. Vintern kommer senare, försvinner senare. Och likaså följer de andra årstiderna.
Kolla på semestrarna. När jag var barn var det underbar sommar i juni-juli, nu blir det högsommar i augusti. Då är det nästan skönast. Så ett par månaders förskjutning. Låter inte mycket men är otroligt mycket i detta sammanhang. Här står vattnet högt och man gör vad man kan med öppna dammluckor för att förhindra översvämmningar. Men vad händer om det blir kallt och allt vatten i marken fryser. sedan kommer det snö på detta. Nästa vår kan bli jobbig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lisbeth
0

Jag tror inte att någon gynnas i längden. Det vi ser nu är inga tillfälligheter enligt experter på området. Visst har vi haft milda vintrar förut men det går inte att skylla på nu anser jag. Det är att blunda för det som sker. Vi har fått ögon att se med och öron att lyssna med. Vi som kan ska nog använda oss av den gåvan nu. 

Enligt Per Holmgren meteorolog så kommer vi inte att ha mycket snö om tjugo år, om ens någon. Snön kommer säkert nu men….

Dags att vakna! Om vi inte bryr oss om oss själva så kan ju åtminstonde vi som har barn eller barnbarn ägna dem en tanke. Sedan så är det ju jäkligt trist att vi inte tar ansvar för vackra jord!

mvh Lisbeth

bjorsa
0

#3 Men om man nu skall förlita sig på experterna så finns de ju dom som säger något helt annat än per holmgren skall man då negligera dom ?

Om man tar förra vintern som var kall å lång vad berodde de på då ?

Och varför gynnas inga av ev varmare väder jamenar om man bortser från oss människor ?Om nu de skulle bli en riktigt mild vinter så kommer ju många insekter att gynnas och säkerligen vissa växtsorter precis som de blir efter tex en skogsbrand då kommer arter som annars inte växer och troligen har naturen något som gynnas av detta vädret .

Jag tycker att jag har ögonen och öronen öppna men jag skall försöka att lära mig mer om naturen och lyssna på experterna men jag har den egenheten att jag inte alltid lita på dom och de kan ju vara dumt ibland men oxå bra ibland .

Hur tycker du att man skall göra för att ta ansvar för våran jord ?Själv försöker jag i de lilla dvs använder mig inte av pestecider(insektsgift) eller ogräsmedel när jag odlar grönsaker som jag sedan har som mat .

Försöker oxå att gynna naturen där jag bor på lite andra sätt som oxå givetvis gynnar mig oxå tex eldar jag med pellets och bilen används sparsamt sen försöker jag gynna kräl och groddjuren här med lite olika dammar .Men de e ju svårt för vanliga svensson att påverka industriutsläppen .

mvh/bjorsa

Lisbeth
0

#4  Det finns säkert de som säger annorlunda än Per Holmgren! Men jag tycker mig ändå höra att de är någorlunda överens om att det är allvar.

Det jag menar när jag säger att inte någon gynnas i längden är väl att det går käpprätt åt helvete till slut och då spelar det ingen roll om vissa växter gynnas i nuläget. Jag menar i ett längre perspektiv.

Jag vet inte hur var och en ska göra för att ta hand om vår jord. Först och främst tycker jag väl att vi alla bör inse att det är allvar och sedan får var och en göra så gott den kan utifrån sina egna förutsättningar. Jag är inte speciellt pessimistisk utan tror att det går att göra stora förändringar. Över hela världen så börjar man ju emellertid inse att vi inte har hur mycket tid som helst på oss för att "rädda världen"

Som du säger det är svårt för oss vanliga svensson att påverka utsläppen i varje fall i någon högre grad men en del kan vi göra. Vi kan även försöka påverka våra politiker på olika sätt.

mvh Lisbeth

precis
0

även om det finns många forskare som säger motsatsen mot all "skrämselpropaganda" och är oense om att detta inte går att vända.
att vi hela tiden upptäcker massor av nya arter och att några andra dör ut.
att det är temperaturvariatoner som växlat under flera miljoner år.
att det kan bero på solens skiftande aktivitet utan vår påverkan.
så känns det för mig väldigt onaturligt och onödigt att så många människor fortsätter konsumera/förbruka/transportera sig fram och tillbaks i så extremt stor utsträckning!!!

bjorsa
0

#5 Fick bara känslan av att #3 var till mig å att du uppmanade mig att att öppna ögonen å öronen och att jag skulle se till att lyssna på "experterna "

Men som du säger går att käpprätt åt h-vete så gynnas ju ingen men nu gällde det ju denna vintern å jag tror fortfarande att vissa arter gynnas av en mild vinter sen kanske det är en signal att allt kommer att kokas bort eller frysas till is men ibland orkar man inte se så långt fram utan att de räcker med 1 vinter  .

#6 Håller med dig om att de transporteras å paketeras något otroligt mkt i onödan och där kan man ju aktivit välja sådant som är producerat i närheten å på så vis påverka utsläppen genom sitt val av produkt.

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Idag är det den 7 December. Och idag såg jag en GETING ute. Vad händer? Visst borde de sova gott nu?

Lisbeth
0

#7  Nej det var inte riktat till just dig att du ska öppna ögonen och lyssna på experterna:) Jag ser nu att det inte är konstigt att du trodde det. Men det var inte meningen! Håller med dig om att ibland så orkar man inte se så långt fram. Det kan ju vara rätt så skrämmande också när man tänker på att man satt barn till den här världen. Man vill ju givetvis dem allt gott.

Soulway
0

Nr 1. Jag är övertygad om att vi alla måste lära oss att tänka om och förändra våra levnadsvanor främst i de "rikare" industriländerna. Det är något som skrämmer och människor kommer att slå bakut mot allt och alla.

Nr 2. Den vansinniga konsumtionshets som trissas och trissas med vinst och mera vinst och konsumtion, mera konsumtion är en förödande och destruktiv mentalitet som inte gör vare sig människa eller planet något gott. Det behövs ett slags revolutionärt uppvaknande men när och hur? Måste karusellen krascha först innan människan är beredd att överge dåliga poltiska/ekonomiska system och hitta andra tankesätt och levnadsmönster.

Nr 3. En mer solidarisk värld gynnar också natur och miljö. Ett slags större tänkande och kännande. Mer människomoget och ansvarsfullt.

Ja, Tiden är definitivt ur led!

Världspolitiskt/ekonomiskt/kulturellt/miljömässigt och slutligen också klimatmässigt här i lilla Sverige!

Soulway

bjorsa
0

#7 Ok ingen fara

mvh/bjorsa

Lisbeth
0

# 10 "Måste karusellen krascha först innan människan är beredd att överge dåliga politiska/ekonomiska system och hitta andra tankesätt och levnadsmönster"

Instämmer helt med det du skriver! Det behövs ett slags revolutionärt uppvaknande!

bjorsa
0

Här ett urklipp från text teven om vädret och vi har haft mildare vintrar men inte i götaland

Åsa Rasmussen, SVT Väder 2 dec      

Rekordmild höst                      

I Götalands har hösten varit rekord- 
  mild. Mätningar av temperaturen finns
  sedan 1860 och aldrig tidigare har   
  det varit så varmt en höst som 2006. 

Tidigare rekordhöstar har varit åren 
  1934, 1938, 2000. 2000 kvarstår som  
  rekordvarm i mellersta och norra     
  Sverige eftersom denna höst började  
  med en kallare period.               

Hösten har också varit blöt med