Ät mindre kött!
Det är resultaten från en studie om medelhavskost och Livsmedelsverkets förslag om miljösmarta matval. Kött ökar risken för cancer och är det livsmedel som påverkar miljön mest. Hur kom man fram till detta? Läs här:

tycker inte jag iallafall för det finns flera studier på tvärtom kolla in sidan kolhydrater i fokus och kolla in www.kostdoktorn.se och se flera studier åt andra hållet att det motverkar, att det är kolhydrater som är boven för cancer celler växer och förökar sig i socker/stärkelse de livnär sig på det.
sen behöver man ju inte hård grilla sitt röda kött på kolgrillen varje dag för då kommer det fram cancerogena ämnen..
sen om man äter kött från enbart gräsbetande kor så släpper de mkt mindre gaser än de kor som går på spannmål..

#1 LCHF-förespråkarnas ideér har inte stöd av fristående forskare eller myndigheter.
Tråden handlade också om att äta mindre kött för miljöns skull. Den som vill läsa mer kan läsa "Mat, miljö, rättvisa. Köttkonsumtionens påverkan på miljön och den globala livsmedelsförsörjningen" av Jens Holm.
ja att vi äter för mycket kött, det är ju sant
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#2 kolla innan du pratar om lchf anhängare det finns mkt forskning bara du letar.
men jag ska väl inte yttra mig för mer ekologiskt än vårat viltkött kommer man inte och att vi lagar och odlar det mesta själva.
kan starkr rekomendera en bok som heter " till matens försvar" av Michael Pollan från www.ordfront.se
han har gjort flera oberoende böcker om matens vara eller icke vara.
Vi håller oss också till "ekologiskt" kött. Taget av frilevande djur i skogen.
JA vilt är ju det mest ekologiska man kan äta. Så där hålleer jag med.
S****r fullkommligt i vilket. Kött är gott = jag äter kött. Om det sedan är ekologiskt eller ej bekommer mig föga.
Ekologisk s**t är bara dyrt och ofta av sämre kvallitet. Jag s***r i om djuren hålls inlåsta i burar eller går fria så länge jag får min filé till vettigt pris.
/Jens/
Refucerat ett dåligt språkbruk. Vill inte se sånt språk på min sajt.
Sajtvärden

#7. HIHIHI
jag håller med, men nog är viltkött mycke godare, o mat som ser ut det man kastar i komposten kan vara där.
Har en undran varför skall dessa vegetariska köttbitar se ut som kycklingklubbor biffar fiskar, varför inte göra dessa till grönsaksmix o säga det här äter vi grönsaksätare, menas ni otäckingar äter en saftig stek
Apropå ingenting i sammanhanget, jag såg en Scanbil i Sala en gång med klotter på. Det stod -"lyd mamma Scan - ät en vegan". Jag kan inte hjälpa det, men jag skrattade gott åt det 

#8 Nej , det finns inget egenvärde i att många veg. produkter ser ut som köttprodukter. Har formen någon betydelse? Är det inte innehållet som är det viktiga?
Jag skrev ingenting om att bli vegetarian eller vegan utan om att äta mindre kött för miljöns skull ändå blir det världens försvar till köttätandet. Märkligt!
#9 Vem hetsar vem egentligen? Och hur seriösa diskussioner kan man ha med någon som är på den nivån?
#7 Jag antar att du "skiter" i om jorden går under också.

#10. Du har fel när o hur det ser ut man äter, jag har en dotter som är vegarian o äter hon en vegetarisk cnittcel så vill hon att det ser ut som en riktig, o likaså sojakorvar o sillar av någon konstig växt.
Att man äter mindre kött är nog inte den stora haken i spelet, jag tror det är lite mode o vara lite tvärt imot, att vi skall kunna debatera våra matvanor skall vi kunna göra på vuxennivå utan att hudflå varan, i mitt fall som jägare o vet hur köttet hanteras o till-lagas innan det blir god måltid.
Jag tror ingen skiter i hur jorden förstörs, men det har redan gått så lå långt att det är svårt att bromsa upp förstörelsen, med maskiner o resande så snabt o bekvämt o biligaste sen om naturen får ta den stora smällen det tänker v inte på i resande stund

slogan här i värmland eftersom vi hade scan här med är " ikil där grisarna kör bil"
och jag slaktar hellre min egen mat så jag vet vad jag får på tallriken. tur att sambon tar hand om de gulliga anorna och kaninerna för de kan jag bara ta hand om döda och till grytan.
jag skulle nog avlida utan kött, min syster är vegetarian och hennes pojkvän vegan. och min son när han förklarar vår familj säger att vi är kötterianer..
JEns55, ditt inlägg är inte helt seriöst. JAg ändrar i det. Vill även påminna dig om, att hålla en trevlig ton här inne.

#11 Ja, vem har rätt och vem har fel? Jag vet då ingen som måste ha köttstuk på sojan eller quorn eller vad dom nu köper. Innehållet och smaken är viktigare. Jag har varit "modern och tvärtemot" i snart 30 år nu.
Ingen vinner något på att "hudflå" någon. Jag föredrar en seriös diskussion.

Gunnel, jorden kommer inte att gå under på många miljarder år.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
En sak att fundera på är ju vad som egentligen är viktigt och för vem i alla såna här diskussioner. Att hävda att ditt eller datt är bra för vår planet eller för naturen är egentligen en sanning med mycket stor modifikation.
Modifikationen lyder egentligen; hur vi kan exploatera jorden på bästa sätt så att den räcker längre åt oss. Vi pratar gärna också om att bevara flora och fauna, men ingen ska tro att om det gäller mänskligheten mot flora och fauna så råder ingen tvivel om var bollen hamnar.
Planeten eller naturen bryr sig föga om hur det går med det ena eller det andra, så när vi pratar i såna termer menar vi förstås utifrån vårt eget perspektiv, alltså vad som är bra respektive dåligt för oss.
Om allt liv dör ut på grund av människan så gör det inte naturen någonting. Den börjar ju bara om från början eftersom solen bara är halvvägs i sitt livsspann. Det är oss det gör någonting.

#16 huvudet på spiken där………..