Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: vårt-samhälle
Läst 2282 ggr
Hawknestgrove
0

Vad gäller egentligen?

Om jag kör på en hund eller katt, Rent lagligt. Får jag verkligen bara åka därifrån och strunta i djuret? Vi struntar i känslopjunket nu.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=290921

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Putt? NÅn som exakt vet, vem som är skyldig till vad? för det där om att man får stå för hälften var, det kan ju inte stämma. Anta, att ja gåker omkring i en skruttbil för 3000 kr och den går åt  skogen, hunden dör och är värd 15000 kr. Eller tvärtom…..HUnden 3000 kr och bilen 50000 säger vi.

catfoot
0

Ja, jag har faktiskt ingen aning…

Men som det är idag, så åker de flesta utan att bry sig sen den kört över en katt, men om det är en hund, ringer dom oftast polisen eller nått…Tycker att lagen borde vara lika..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Nore
0

#1-2. Ni som fordonsförare är skyldig att se till att djuret inte ligger o plågas, är djuret dött o inte öron märkt eller halsband o ingen bebyggelse i dess närhet, så fins det inte så mycke o göra, men fins det hus eller gård kan man säga till vid detta hus att ni kört på en hund eller katt.

skadeståndskraven faller lika mycke på djurägaren som på bilisten, springer grannens santbärnad ut framför din bil o du får skador på den så är det grannen som får ersätta dej för skadorna på bilen, eftersom han inte haft djuret under uppsikt.

Men ligger djuret kvar på vägen dött, snälla se till att det kommer av vägen, det kan vi göra för detta djur, så det slipper bli utspritt på flera kvadratmeter.

Hawknestgrove
0

Tack Nore, det klarnade lite då. PRecis som du säger, springer grannens St Bernhard ut, så blir det onekligen stora skador på min bil oavsett om den är fin eller risig. Ok, grannen ska ha uppsikt över sin hund, olyckan har varit framme. Då går väl förhoppningsvis hundägarens hemförsäkring in och ersätter skadorna på min bil. Men hunden dÅ Den dör, säger vi, eller kommer att behöva kosta vetvård. Ska jag som bilist, behöva betala det? En St bernhard kostar ju ca 12-15tusen och det gör ju de flesta rasrena hundar. Så inte nog med att jag blir totlat förtvivlad för att jag skadat en varelse, ska jag dessutom bejöva st för de filolerna också?

JA, jag förstår inte, varför folk åtminstone inte kan flytta på  ett dött djur ut i diket. Att låta det ligga kvar gör ju bara att det drar till sig fler djur som ka bli påkörda

Nore
0

Nä du behöver inte stå för fiolerna för vetrenärvård eller så om du är helt oskyldig.

Men det är värre om det är en bra rottkatt, risken är att du får ta över den syslanFlörtGladCool,

catfoot
0

#5..Hihi, vill se Gunilla som råttfångare..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Catfoot, inga problem! JAg hatar råttor! HAvegryn och gips, det är grejer det, eller socker och cement för en delen också!