Räv- och rådjursrevir?
Hej! För några timmar sedan var jag ute på en tidig löprunda i bokskogen. Hade såklart inte kameran med mig. Men körde en sväng runt några områden jag brukar vara i när jag skall fotografera, för har haft en fundering på att ge mig ut tidigt tidigt för att invänga dagens gryning och kanske få lite fina natur/djurbilder.
Såg en räv för första gången på flera år, och blev väldigt glad såklart. Såg även två otroligt fina råbockar.
Nu undrar jag, hur revirbundna är rävar? Lever de alltid vid gryt, eller bara när de har ungar? Hur stor är chansen att jag får se räv vid samma fält, ungefär vid samma tid framöver?
Och likaså råbockarna, följer de också ungefär samma revir, så att det är sannolikt att de är på samma plats vid ungefär samma tid? Jag vet att kvällstid ser jag ofta ett rådjur på ungefär samma ställe, men vet inte om det är samma hona eller olika.
Tacksam för tips.
mvh Martin
Råbockarna hävdar sina revir stenhårt och ju större de är, desto styvare i korken blir de ända tills de börjar gå på retur, då tappar de stinget lite. Unga bockar lever i gränslandet mellan revirbockarna ända tills de är stora nog att muta in ett eget revir.
Jag vet inte exakt hur stora reviren är, men man kan alltid återfinna en revirbock i ungefär samma område, så en gissning är att reviret kanske håller 30-50 ha eller något sådant. Det måste finnas ett bra födosöksområde och en trygg och bra viloplats inom reviret.
Rävar är också lokalbundna, men de hävdar inte revir mot varandra på samma sätt som rådjuren gör. De har stora jaktrevir istället som ofta omfattar en hel mängd olika gryt. Deras födosök följer ett schema som går perfekt efter klockan. Tikar med ungar har strikta hemområden som ungarna inte lämnar förrän de är stora nog att lämna modern.
Tack för infot! Kul att veta! Vet ni förresten, hur en vanlig katts revir är uppbyggt?
Jo, på samma sätt som de där blommorna, som man kluddar när man pratar i telefon. Först det stenhårda hemreviret i mitten och sen blombladen runt om…. OCH blomman är olika stor, beroende på om katten är en hon eller hankatt eller om den är kastrerad. Det största reviret har en okastrerad hankatt och det minsta har en kastrerad hona. Blommorna möts naturligtvis och frizoner finns där alla kan mötas….
Gulligt va?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 Tack för infon! Det skulle innebära att vid ungefär samma tid skulle det vara skaplig chans att få se räven igen på samma fält? Det låter lockande, då vet jag vad jag skall göra i veckan (kul att inleda semestern med att skippa sovmorgon) :D
Fast imorgon blir det inte fototur där, skall hämta kompisen kl 05 och sedan bär det iväg på fiskafänge!
mvh Martin
#3 Prova med en lockpipa.
Lycka till med fisket
Då får du berätta vad du lyckades få. Det enda jag hittills har fått är en liten lagom gädda på 1,5 kg
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#4 Just det, har hört att det finns sådana. Kan köpas i jaktaffärer eller? Enkla att använda?
mvh Martin
#6 Jag ska prova en pryl som man lockar pilska bockar med i kväll. (gubben låser jag in
)
Får se hur den fungerar. Det är som en liten pipleksak som man klämmer på.
Rävpipan vet jag inte hur svår den är.
Såna här prylar finns i jaktaffärerna.
#6 Om det är räv du menar så köp en muspipare. För rådjur finns flera olika lockmedel, de flesta syftar till att locka revirbockar, men det finns också pipor som man kan ställa så att man får getens lockljud efter sina killingar.
Jag provade att locka bock i går, men det blåste så mycket att det inte gick.
Enda reaktionen jag fick var en get som sprang som om hon hade hin håle efter sej. Undrar vilket ljud jag lyckades få till haha.
Det måste ju finnas någon informations cd där man kan lära sej lite mer.
Jag känner en kille i Dalarna som heter Gunnar Sundh, han är duktig på lock och han har givit ut instruktioner. Kolla här:
Rävar stannar som sagt på samma ställe. Det finns två ställen på vägen från Norrköping till Kolmården där vi nästan alltid åker förbi, som vi gör ganska ofta. Det ena stället är vid e4an. Det andra är vid ett litet fält precis innan djurparken. Även om det är mitt på dagen brukar man få syn på dem.
När jag för några år sedan var på läger med skolan, sov vi i Loftstugan på Kolmården. precis framför låg ett stup ner mot Bråviken på ca. 100 meter. På kvällen när vi satt och grillade kom två stycken rävar upp vi berget, snodde korv, och dessutom en godis påse. Vana med turister och läger klasser, skojjar du?