Dyra sockerärtor?
Vet inte om detta är rätta stället att fråga men…
Jag älskar sockerärtor och odlar själv varje år. Dessa är lättodlade och det blir massor varje år.
Däremot undrar jag varför de är så dyra att köpa. Idag låg de på samma pris som Kantarellerna (169:- kilot).
Jag cyklade förbi ett sockerärtsfält en gång längs Göta kanal. Det var det största jag sett och då undrar jag, är det svårt att skörda dessa? Varför är de så dyra?
/Maria
Jag tror att det har att göra med att det inte odlas så mycket, dvs det är bristvara på svenska sockerärtor. Dessuom om man googlar på det så har kenyanska sockerärtor i slutet av maj lett till ett utbrott av svår magsjuka här i Sverige vilket innebar försäljningssstopp (vet inte om det fortfarande gäller) och då blir det väl ännu dyrare eftersom att priset styrs bland annat av tillgång/efterfrågan.
När jag googlar "Sockerärtor sverige odling" får jag upp en träff från Dagens Industri där det står "Sockerärtor odlas inte kommersiellt i stor skala i Sverige, avkastningen är för liten och arbetsinsatsen är för personalkrävande." Följer jag länken hittar jag dock inte det i artikeln, så jag vet inte vad det är för sanning i det då jag inte hittar det i källan.
Överlag har jag inte hittat någon länk om affärsmässig odling, utan det verkar mest vara hemmaodlare som håller på med det.
mvh Martin
OK tack för svar. Det förklarar ju en del. Avkastningen för liten och att det är personalkrävande. Alltså verkar det som de måste skördas för hand.
Synd bara på denna ljuvliga lilla ärt…
/Maria
#2 Visst är det gott.!? Jag odlar också själv sådana på min balkong. En mycket tacksam och lättskött växt att ha på balkongen tycker jag.Snabbt växer dem också.Så man behöver inte vänta länge på något gott.
Vet ej dock varför de är så dyra att köpa.Kanske där så som #1 skriver.

Jag blev också besviken när jag flyttade hem att de ibland är svåra att få tag på, och bondbönor som jag älskar ser jag inte alls.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#4 Vilken trevlig odlingsplats du har…
/Maria

De flesta färska sockerärter soom säljs i Sverige är odlade i Guatemala eller Kenya.

När gubben o jag var ut på cykeltur förra vecken, passerade vi väldigt nära en ärtåker. Stota fickor har jag på brallorna.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

#6 Tackar, visst blev det bra
….. & funktionellt !!
#7 Inte konstigt att de har svårt att hitta hit.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
…… Gott med kokta bönor & salt& smör…mums…