Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 2424 ggr
SaraC
2009-07-18 19:56
0

Igelkott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en tuff liten rackare här hemma. Brukar hälsa på honom på kvällspromenaderna och han är inte rädd för varken oss eller vovven. Häromkvällen kom han hem till oss och hälsade på och jag gav honom några kulor kattmat.

Funderade sedan på det här med att ge vilda djur mat. Är det dumt att ge honom något när han kommer förbi?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

promenixan
2009-07-19 00:22
0

Igelkottar är verkligen söta, vi har en i närheten där vi bor också. Hur det är med att mata vet jag inte vad som är bäst.

Sajtvärd för mitt eget liv

Halvdansken
2009-07-19 01:48
0

Djur äter där de finner mat. Han kommer inte att svälta ihjäl om du ger honom lite kattmat nån gång, men sen slutar.

Däremot kan det vara en stor hjälp att sätta ut vatten när det är torrt i markerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Cuyo]
2009-07-19 10:54
0

Hej Eros jag är en stor djur älskare och där tillhör även igelkotten,som jag tycker är ett trevligt djur synd bara att folk inte kan sakta ner när dom ser att en igelkott försöker gå över en väg,jag kan säga dej hade jag set det då hade jag kört ikapp den bilen och resten kan du räkna ut själv vad jag hade gjort oj oj.

Men du en sak som en gammal dam sade till mej ge dom inte mjölk och varför fick jag aldrig reda på,vet någon här varför man inte ska göra det?

Hej Cuyo

isa
2009-07-19 12:37
0

Lilla kotten, vad fin han var. Jag har också hört att de inte ska ha mjölk. Som sagt vatten är bra nu, när det är torrt, lite kattmat då och då gör ingenting. Men jag har som regel att inte mata vilda djur regelbundet. Lycka till med lille kotten.

Halvdansken
2009-07-19 14:32
0

Cuyo, de tål ine laktosen i mjölken, de får ont i magen av den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hawknestgrove
2009-07-19 19:18
0

Nä just det. Däremot, så kan man ge dem kattmat!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SaraC
2009-07-19 19:32
0

Tack så mycket för svaren!

Mjölk, eller laktosen, visste jag att de inte tålde. Funderade på att sätta ut vatten och lite mat, men det var just det där med om det var dumt att "locka" hit honom. Men då ska jag i alla fall ställa ut en vattenskål åt honom, och lite gott också kanske Glad

Vi bor några kilometer utanför stan, men hörde från en bekant som bor i stan att två igelkottar blivit dödade där. En hade någon släppt en sten i huvudet på och en hade fått en kniv igenom sig Skrikandes

Hawknestgrove
2009-07-19 19:57
0

Ja bord u så, at han kan ta sig till dig tämligen problemfritt, så ska du absolut bjuda på lite godis!

SaraC
2009-07-19 19:58
0

#8 Ja, han knatar till oss från skogen. Det är bara en promenadväg han passerar.

Branneli
2009-07-21 16:52
0

Häromkvällen såg jag en igelkott i vår trädgård. Sen dess har jag hört ett prasslande ljud under vår altan. Undrar om det finns en igelkotte-bostad……

Hawknestgrove
2009-07-21 23:55
0

OCh inga elaka ungj**ar, som kan tänkas plåga den?

SaraC
2009-07-22 13:56
0

#11 Här? Nej, här har vi bara snälla barn Oskyldig

Hawknestgrove
2009-07-23 15:46
0

Bra……

promenixan
2009-07-25 17:35
0

Mina föräldrar fick hjälpa en igelkottsmamma och hennes 3 ungar över vägen, för 2 av ungarna kunde inte klättra över trottoarkanten.

Men det hela slutade lyckligt med hela familjen på samma sida av vägen, och sen gick de ner i en skog.

Det är inte första gången som den mamman fått hjälp, hon har visst haft problem andra år med att få med alla ungarna.

Sajtvärd för mitt eget liv