Jättebalsamin
Är det en hotad/skyddad art på något vis? Den är ju inte inhemsk från början, men har väl funnit sin plats i vår flora.
Anledningen till att jag undrar är att jag fick höra att den angavs som en av arterna som var anledning till att ett område utsetts till nyckelbiotop.
Jag tycker att det är en växt som gärna växer upp runt gödselstackar och gamla "dumpningar" på gårdsplaner etc och så även på vårt nyköpta ställe.
Är inte överdrivet förtjust i den och vill återställa marken till gårdsplan etc. men undrar om det är ok.

Jättebalsamin är ett ogräs och ganska sen inkommen till vår flora. Är du verkligen säker på att det var jättebalsamin som växte i nyckelbiotopen? Blekbalsamin och springkorn två inhemska balsaminer förekommer däremot i lundmiljöer och rikare lövskogar. Nu tror jag inte att någon av dom är speciellt bra signalarter iofs men de kanske beskrev floran i sin helhet för att visa hur rik den är på platsen?

Det är absolut jättebalsamin det handlar om. Dels är det ju färgskillnad på dem och sen "råkar" jättebalsaminen ha ett otroligt starkt fäste just i bygden vi flyttat till. De växer överallt, gårdsplaner, í kanten på gärden, diken, skogen och till och med PÅ timmerknutar på husen 
Jag sa till dem då att antingen så är balsaminen bara med som en beskriven art i området (och alltså inte en del av orsaken till nyckelbiotopen), eller så är det någon som inte riktigt vet vad den gör på skogsstyrelsen (men så brukar sällan vara fallet). Skönt att jag inte satt och ljög, men man blir ju osäker på sig själv ibland.
Själv sa jag att jag tänkte rensa bort de som finns hos oss då jag inte tycker att de är speciellt vackra, samt att de luktar faktiskt illa 

Jättebalsamin infördes till England 1852 från Himalaja och kommer strax därefter till Sverige. Den kan bli storväxt och mycket dominant på vissa ställen. Det är dock en art som enkelt kan utrotas om man vill. Den är en art som inte går i fröbank utan måste gro varje år (omfattande försök i England). Om man tar bort alla plantor som kommit upp ett år (kan brännas eller frysas bort) då är den försvunnen. Frön kan däremot förvaras inomhus och torrt för senare sådd. På kraftig mark kan de växa upp till 3 meters höjd och på mycket dålig mark bara en dm hög. Det är en art som kan växa på all mark och ger inget besked om markens beskaffenhet bara för att den växer där. Däremot kan man genom växtens utseende berätta vilken beskaffenhet marken har. Den kan alltså aldrig generellt berätta om marken har något skyddsvärde.
Blekbalsamin är en införd art från Nordamerika.
Springkorn är däremot en vildväxande art och en naturlig förekomst av springkorn berättar att marken är bördig och ofta en lundkaraktär. En sådan naturlig lokal berättar att det ganska säkert finns en ovanlig eller unik flora.
Jag möter allt flera människor som inte förstår skillnaden på jättebalsamin och springkorn. Jag misstänker att någon yngre person i sin okunnighet blandar ihop dessa två arter. Utseende mässigt är det stor skillnad på de bägge arterna och jag skiljer dem lätt från varandra redan från första hjärtbladen. Däremot är det svårare att skilja blekbalsamin och springkorn i ett tidigt stadium.
Det finns dock en annan odlad art som mera liknar springkorn men är lite större som planta och blomma och blomfärgen är mera orange än springkornet.

#5 Tack för utförlig info!
Nu tänker jag med gott samvete ta bort dessa.
Dom som är så kul! Hålla frökapslarna i handen och så killar det av när de spricker!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....