Bålgeting eller...?
Ingen aning. Tycker nästan det ser mer ut som någon form av stekel - kroppen känns inte så rund/cylinderformad som getingar brukar vara?
Men det såg ni säkert bättre i verkligheten förvisso. Ja, kanske det kan vara en bålis.
mvh Martin
Ser inte ut som de bålgetingar jag sett. De har större huvud och är lite rödlätta på ovansidan av huvudet. För lång bakkropp och fel tecknad.
Fridsamma gynnare men med dåligt rykte.
Håller med marnyman om stekel.
Min grabb säger hela tiden att det är en stekel. Så det blir intressant att se om någon kommer på svaret.
Den låg i en smal, smal skåra i björken. Inklämd. Så den var nog inte riktigt färdig när vi plockade fram den. Såg ut som om den inte hade några bakben.
Den var mellan 3-3 1/2 cm lång. Jag har aldrig sett en så stor stekel förrut. Därför funderarde jag på bålgeting. Men för mej är det ganska osannoligt att den skulle lyckats ta sej in i en björkstam. Men som larv kanske…? Det finns ju bild på den också.
Men stekel känns bäst faktiskt.
En bekant till mej har ett bålgeting bo i en björk, därför har jag den här funderingen.
Bålgetingar är fridsamma av sig, bara ett illasinnat rykte att de skulle vara aggressiva.
Så träffar ni nån som sägs vara "arg som en bålgeting" så behöver ni inte vara rädda!
Ser jag en bålgeting blir jag bara glad. Då slipper man nämligen de vanliga getingarna.
Bålgetingen äter den andre. Och det får den gärna göra för mej

Vanliga getingar och bålgetingar finns ju i samhällen och de övervintrar bara som fullbildade drottningar. Det verkar ju mera som något solitärbi.
Woääöäääääh…. Vicken läbbig tråd! JAg hatar getingar…. ALLA….. MEn fina blider………..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Den heter "Stor Hornstekel"
OK, TACK…. Men läbbig ändå…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

*blundar o darrar som ett asklöv*..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/