varg i Blekinge
Just nu finns det en ung varghane i Blekinge. Det tycker jag var roligt och ovanliga trakter för en varg.
Titta på vargen på www.svt.se/smalandsnytt

skönt att de vandrar så hela sverige får chans att se dom och inte bara vi i värmland..

skönt att de vandrar så hela sverige får chans att se dom och inte bara vi i värmland..
Grattis till vargen.
Det jag inte gillar är att människan ska förfölja den så fort den visar sej.
Den ska få vandra i lugn och ro.
Som sagt, kul att de söker sig lite längre söderut. Lika synd dock att de slog får här, som om de slagit dem längre norrut. Ägaren till fåren (förstod jag det som) verkade dock ta det med relativt lugnt (såg han på tv idag).
Dock händer det då och då att vargen går neråt blekingegränsen, den finns ju i Småland i Kosta, eller har funnits i alla fall (var ett tag sedan jag läste om dem nu).
mvh Martin

Helt riktigt att vi skall dela med oss av det vilda, sen runt storstäderna o deras parker med påfåglar o svanar, runt ridskolor o andra aktivetetsställen, vist är det tråkigt att bli av med får o tamboskap o våra sällskapsdjur, men man vänjer sig rätt snart, det brukar göra lite ont i hjärteroten varge gång, men det föds nya får o hundar fins o köpa på blocket o lika så katter 50:- st ellertre för hundring.
Jag delar gärna med mig av de vitkindades gässen, samt grågässen som finns i Malmö. Tror ingen hade blivit gladare än vi om vi haft mer rov som hjälpt oss hålla en balans.
Även kaninerna är ett problem (eftersom att kaninpester börjar härja då de är för många).
Till nästa år utökas skyddsjakt (både genom avskjutning samt genom att plocka ägg) på både den vitkindande gåsen, samt grågåsen i Malmö. För mig innebär skyddsjakt att man misslyckats med den naturliga balansen. Och ja, det menar jag även när rovet blir en plåga norrut, t.ex. björn i Jämtland mfl län.
mvh Martin
Vargen får gärna komma hit och stoppa i sej lite kanada gäss. Men det andra ger han sjutton i
Det finns varg som håller sej till en liten sjö och tar gäss här. Men det finns alldeles för många. Gäss alltså.
NOre, jag gillar din ironi!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Nu har det setts varg i Höör (Skåne) påstås det. Troligen "Blekingevargen" som fortsatt sin vandring.
mvh Martin
Nu har det setts varg i Höör (Skåne) påstås det. Troligen "Blekingevargen" som fortsatt sin vandring.
mvh Martin

Läste att det befaras att blekingevargen kan vara den varg som rymde från skånes djurpark förra sommaren. hoppas verkligen inte att det är så, det vore allt bra grymt om de inte hittat den ännu, som inte vet hur den jagar mat själv utan att människor ger den mat.

Det tror jag inte på att någon åker ut o utfodrar en förymd varg som rymt från djurparken. Nä jag tror det är en unghane som försöker hitta nytt revir, eftersom han inte platsar i de revir han varit tidigare, utan har blivit jagad från detta starka revir.
Det är klart att ingen går friviligt in på andras domäner för att bilda revir, o sen riskerar en massa smörj eller rent utav plikta med livet.
ja får hoppas att det inte är en förrymd från en djurpark. för det ger dåligt rykte.
Har den svårt att hitta ett revir?
Börjar det bli trångt?

det visade sig vara en sibiran huskey på rymmen…som bitit ihjäl grannens tupp med..
koppeltvång??

Hur kan man ta fel på en varg och siberian husky?
En person som inte håller på med hundar och ser en grå aktig hund tänker ju på varg direkt.
säger bara lol. villka bra vargar vi har i landet! kulkul 
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Jaså det är liv i skogarna, men det är väntat sen många år sedan.
HAHAHAHAHA! Förlåt, stackars tupp……
Den som setts i Skåne var inte varg, utan en hund.
I Blekinge finns det dock varg, konstaterad sådan. Ännu har ingen ansökt om skyddsjakt, men den tros nu ha rivit 25 får. Källa: Sveriges radio
mvh Martin
#14 I många djurfamiljer så åker ungarna ut när de blir tillräckligt stora. I vissa vandrar honorna vidare med flocken (t.ex. lejon) medan hanarna får ger sig iväg på upptäcksfärd, ofta i par (när det gäller lejon). Älgarna gör väl likadant, skickar iväg fjolårskalvarna innan årets kommer (om jag nu har rätt för mig, inte helt säkert).
Vissa djur är mer revirhävdande än andra, och vissa djur har större revir än andra. Vad gäller varg är det såvitt jag förstått när jag läst inte ovanligt att de vandrar ganska stora sträckor i början när de skall leta upp ett område de kan vara i, utan att någon annan jagar dem hela tiden. Det är med andra ord ganska naturligt.
Möjligen är det också så att i Blekige har djurägarna (fårägarna) inte rovdjursstaket osv i samma utsträckning som jag inbillar mig att man har i etablerade vargmarker, så vargen tycker väl att den kommit till dukat bord nu.
Finns ju även forskning från Nordamerika som visar på att djur (t.ex. hjort och älg) som lever med predatorer (där är det främst Grizzlyn och vargen) klarar sig betydligt bättre än i områden där det inte finns så mycket predatorer. Det har väl helt enkelt att göra med att de lär sig att vara vaksamma. Ungefär som att tjejens katter har ganska klart för sig när det vankas mat, eller är dags att borsta pälsen.
Ena gången är de snabbt framme, andra gången hittar man dem inte. :o)
mvh Martin