Ormvråksunge
Hej. Någon som kan litegrann om rovfåglar? Jag har länge skådat en ormvråksfamilj nära där jag bor. Nu verkar ungen vara ensam. I min fågelbok står det att hos ormvråken jagar föräldrarna bort ungen ( vilket de har försökt göra flera gånger ) . De lämnar inte reviret och ungen som t.e.x bruna kärrhöken gör.
Nu är ungen kvar ensam. Den verkade väldigt "mammig" och "pappig" och ville inte skiljas från sina föräldrar. Den var också den enda ungen i år.
Kan det vara så att föräldrarna tvingats "fly fältet" för att den måste kunna lära sig att klara sig ensam.? Då är det i såna fall ovanligt för att vara ormvråk vad jag förstår.
Kanske de t.o.m redan flyttat?
Ormvråkar använder ju gärna samma bo år efter år. Jag hoppas föräldrarna kommer tillbaka nästa år. Har skådat på dem i flera år nu. Tror ni de väljer en annan plats nästa år?
mvh isa

nej de är bofasta. till och med under stormiga förhållande runt. ungarna måste klara sig själva för snart så kommer vintern.
Näe, de flesta ormvråkar flyttar ju. Det är bara ett fåtal som stannar kvar, och då sticker de till södra sverige, gärna i Skåne.Jag har frågat samma fråga inne på Sveriges ornitologiska förening. Jag vill veta om föräldrarna har lämnat sitt revir och ungen. I såna fall är det ovanligt, för de brukar ju som sagt lyckas jaga bort den. Men det verkar som det inte gick i detta fall.
Den har mycket att lära. Häromdagen var den kraftigt mobbad av ett gäng björktrastar som bombarderade den med avföring.Som tur är så bytte ungen plats till slut, för det kan sluta illa, med att vingarna blir så tunga av avföring att den inte kan lyft och flyga sen, och då svälter den ihjäl. Men den ser frisk ut och har lärt sig jaga själv i alla fall.

när jag menade bofasta så kommer de tillbaka till samma plats varje år. och alla flyttar inte till skåne. vi har ett par som stannar hela året medans de andra flyttar, varför v et jag inte
#3 Ok. Då missuppfattade jag det där med bofast. Vad trevligt, då borde de komma tillbaka nästa år till samma ställe, som de har varit på i flera år som sagt. Ps.jag vet att alla inte flyttar till skåne, men många gör det.
De finns som du skriver, de som klarar både hårda vindar och massor med snö. Jag har också sett någon enstaka som varit kvar över vintern häruppe i stockholm. De är ena riktiga tuffingar det! 
Undrar om det är unga eller gamla fåglar som övervintrar. Har aldrig haft chansen att kolla närmare på dem jag sett på vintern, för det är ju så kallt att stå ute och skåda då. Har bara sett nån enstaka på motorvägen, när man åker förbi med bil. På ormvråkar måste jag se lite nogrannare för att kunna avgöra om fågeln är gammal eller ung. De är ju så lika varann.
Tack för dina svar. Nu förstår jag lite bättre.