Sälja luftgevär
Vad för regler etc gäller då man ska sälja ett luftgevär? jag vet myndig men mer vad gäller.. Samt hur ska det fraktas? ge svar ang frakt via kommunala medel, tåg, buss etc
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
För luftgevär i kaliber 4,5 mm som har utgångshastighet vid mynningen (V0) understigande 200 m/s, gäller att de är licensfria med 16 år som åldersgräns.
Luftgevär som har högre V0 än 200 m/s och/eller kaliber 5,5 eller 5,6 mm är licenspliktiga.
Fraktbestämmelserna känner jag inte närmare till, men en gissning är att de licensfria luftgevären kan skickas som paket, medan de licenspliktiga inte får skickas alls.
#1 Vad denna har etc det har jag ingen aning om alltså 4.5 mm understigande 200m/s.
Mymlan, bör väl stå någonstans på vapnet
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

-Vapnet ska delas så att det blir obrukbart och skickas i 2 paket.
-Skickas som Värdepaket.
-Lämnas in på Företagscenter på orten.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#3 Jag har inte luftgeväret här hemma, den står i en annan bostad. Skulle jag frakta den hit kommunalt så kan jag lova det blir nog väldigt tomt på bussarna. Räcker nog ej bara lägga filt över, tror man måste ha i en avsedd väska o sådan har inte jag eller min far *R.I.P*.
#2 Kalibern står alltid någonstans på vapnet och utgångshastigheten går att få fram genom att kolla märket och modellen.
#4 Det är inte många luftgevär som går att dela på det viset, speciellt inte de lite äldre.
Om det inte är ett licenspliktigt luftgevär finns heller ingen anledning att dela på det eftersom man kan gå in i vilken sport/vapenaffär som helst och köpa den andra delen om man fyllt 18 år.
Det där är ett 4,5 mm luftgevär. Finns det något märke? Diana, Elgamo eller något sånt? Det ser ut som ett Diana modell 25 (det brukar stå ingraverat uppepå lådan, ungefär där tummen är på bilden).
(Lite läskigt att hålla ett finger i varbygeln när den är spänd och öppen, råkar man komma åt avtryckaren då så far pipan upp med rätt stor kraft)
PÅ det lilla röda märket på kolven står det Stiga..
Okej, jag är tämligen säker på att det är ett kaliber 4,5 mm gevär, men det ska finnas en stansad kaliberuppgift någonstans också. Ofta sitter den endera på sidan av "lådan" alltså cylinderdelen som ligger inbäddad i framstocken på kolven. Det kan också sitta i brytvecket på sidan av gevärsdelen (inte pipdelen), alltid i metallen, aldrig på kolvens trä.
Jag är övertygad om att du kan skicka det som postpaket endera med Posten eller DHL. Om du ser till att lägga luftgeväret väl packat i en rektangulär låda så att det inte syns vad det är i paketet (stöldbegärligt), skickar det försäkrat så att du kan följa paketet i nätlogistiken och skriver "sportutrustning" för att inte locka tjuvar, så går det bra.

Se vad jag skrev i #4 det är gällande regler hämtade från posten.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#11 Nu har jag sökt information om detta både på Posten och på andra sajter. De regler du hänvisar till gäller licenspliktiga vapen, ammunition och tändhattar till leksaksvapen.
Om man till exempel köper ett icke licenspliktigt luftvapen på postorder så kommer det som ett helt vanligt postpaket för 170 kr.
En variant är att du kräver avhämtning
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#13 Hade tänkt det om det säljs samt så kommer jag vilja se id kort vill vara säker på att de ej ljuger om sin ålder..
Även om det är licens fritt så är det trots ett vapen o farligt okej kanske ej lika farligt som ett gevär man skjuter ner en älg med men ändå..
Finns så många får i vår herres hage