Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 3947 ggr
Ninja
0

En padda, bisarrt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här blir en lite äcklig tråd, för att varna de som är lite känsliga. Men jag är nyfiken på om det jag skriver om är normalt, om någon kanske stött på något liknande.

Tidigare i kväll när jag var ute på promenad hoppade hunden till som han alltid gör när han stöter på paddor eller grodor (han tycker de är lite läskiga), jag kollade och mycket riktigt låg där en uppblåst padda.
Jag petade lite på den och upptäckte då att den var död. Tyckte det var märkligt eftersom den inte hade några synbara skador eller så, utan såg ut som den dött i försvarsställning och stelnat så. Kom dock på att den såg så uppblåst ut pga gaser från förruttnelseprocessen.. vad tror ni?

Även så var den helt torr på ryggen, och stel så den hade ju varit död ett tag, men den var så intakt så jag kunde svurit på att den var levande om jag inte petat på den och t o m vänt den upp och er med en pinne.

Jag hade ingen kamera med mig då, men sen på kvälls-/nattpromenaden med hunden tog jag med den och en ficklampa, det var då jag upptäckte det riktigt bisarra; en lockespindel satt och åt ur ögat! Förvånad Gör de verkligen så? Bifogar bilder, såg även när jag kollade på bilderna att det var en mask, nästan igelliknande, som satt i sidan på paddan och mumsade.

Jag tycker själv det hela är väldigt äckligt men nyfiken som jag är så undrar jag; är allt det här normalt? Trodde t ex att spindlar bara åt byten de fångade själva och inte var asätare..

Första bilden är på lockespindeln i paddans öga, på andra bilden ser man både spindeln och "masken". Obs, äckelmagade kanske inte vill se bilderna.. *varnar*

Ninja
0

Här är andra bilden

Ninja
0

Läste precis att lockespindlar kan leva som asätare, så det är väl ganska "normalt". Men jag tyckte fortfarande att det var rätt bisarrt, aldrig sett något liknande. Förvånad

heliotropes
0

Mmm! Lite snuskigt är det juTungan ute med djur som äter as, men det är ju tur att asen kan komma till nytta. Jag tycker att det ser ut som en tusenfoting och dom ser man ofta tillsammans med lockspindeln troligast för att de äter samma föda.

Skulle nog inte vilja punktera den där uppblåsta paddanFörvånadFoten i munnenGlad

Eva // medarbetare på Perser

Ninja
0

Ja nu när du säger det, jag såg inte ens benen först för de var så små och ljusgrå. Var tvungen att förstora upp bilden för att se. Tungan ute När du påpekade att det antagligen var en sån har jag t o m kunnat artbestämma den något sånär. Tycker det ser ut som en ormkejsarfoting (Ophyiulus pilosus).

Visst är det bra med alla djur som tar hand om as, men jag har aldrig sett en spindel suga i sig ett paddöga, hehe. Lite urk-varning sådär.

TinaNordberg
0

Den vanliga paddan kan också angripas av larverna till en spyfluga, Lucilia bufonivora, som tränger in i paddans huvud via näsborrar eller ögonhålor, och äter upp paddans huvud inifrån. När paddan efter ett par dagar har dött, fortsätter larverna med resten av kroppen.[

Hittade detta på nätet

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Ninja
0

#5 Mysigt Tungan ute

Idag på lunchpromenaden gick vi samma väg och jag passade på att kolla paddan.. den såg likadan ut som första gången jag såg den, med undantag för att ena ögat inte var riktigt intakt. Men det ser man inte om man inte hukar sig ner och kollar ordentligt, i övrigt ser den ut som att den kan börja röra på sig och promenera iväg när som helst.. så pass "fräsch" är den.

Hawknestgrove
0

Huvva, den luktar nog fräscht snart…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

heliotropes
0

mmmm,,,när den börjar pysa….Cool

Eva // medarbetare på Perser

Halvdansken
0

#5, så gör de med Igelkottar också…

Hatar cancer och älskar vårlökar.