Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 4779 ggr
TinaNordberg
0

Vackra sländor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här röda skönheten är väl en Röd flickslända Pyrrhosoma nymfhula. men är den brun/beige hennes make? De flög och vilade tillsammans. Något annat kan jag inte beskylla dem för.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

TinaNordberg
0

Nästa, maken? Någon som vet?

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Bleenda
0

Misstänker att det är hona och hane. Jag lyckades fånga dessa på bild under sommaren.

Hawknestgrove
0

Åh så vackra bilder alla! Den sista var söt. De formar ju ett hjärta…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

TinaNordberg
0

#2 du visar inte samma art. Hur menar du?

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

isa
0

Jag tror Bleenda menar att hanen och honan ser olika ut hos trollsländor, att det är en hane och en hona av samma art du har fångat på bild.Vet ej dock om den regeln gäller alla trollsländor. Vackra är dem i alla fall. Det finns en hel del trollsländor i mitt älskade naturreservat som ligger vid Angarns sjöängen.

Branneli
0

I år finns det många sländor….Glad

isa
0

#6 Ja, nog för att det brukar vara mycket sländor i "mitt" naturreservat, men då verkar min misstanke rätt då? Jag tycker nämligen de är ovanligt många därute i år.

TinaNordberg
0

#5 Att makarna är olika har jag koll på, vad jag är nyfiken på är om just denna gynnare är Röda flicksländans make?

Någon som vet? Har inte hittat någon bild på hane av arten.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[peter54]
0

#0 Jag har sett en bild på röd flickslända under parning och på den ser det ut som om hanen också är röd fast blekare.

Å andra sidan finns där (Google) också en bild på en hona av röd flickslända som ser ut som på din bild i #1. Är de kanske inte utfärgade under hela sin livstid?

uffelarsen
0

Oj oj Tina du har verkligen fått till det med dina "sländbilder" super fina!

/uffe

uffelarsen
0

Nu känner jag att jag också måste bidra med en sländaSkrattande

TinaNordberg
0

#11 Verkligen en urläcker bild. Vist blir man lite stolt när man lyckats smyga sig på dem och fånga dem på bild. Har du koll på vad det är för art?

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

uffelarsen
0

Nej tyvärr jag kan ingenting om sländor fast jag tycker dom är "urläckra" att titta på. Dom ser så fulländade ut, jag har aldrig sett den "vita" som du du fick på bild, jag har sett röda, blå, gröna ,gulaktiga men aldrig någon vit, är den "vanlig" hos dig?

/Uffe

TinaNordberg
0

Det var första gången jag såg den. Den kom i sällskap med den röda flicksländan och stannade i trädgården några timmar.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Puma77
0

En sjöflickslända tror jag och med ganska stor säkerhet tror jag det är en hona om man ser på bakkroppen.

//Pia

BitteS
0

Den här sländan fann jag död vid ett kalkbrott utanför Glanshammar -06. Kroppen var säkert 1 dm lång, med gröna och turkosa fläckar längs med kroppen.

Puma77
0

#16 ser ut som en blågrön mosaikslända, de kan bli ca 70-78 mm. En mosaikslända är det i alla fall och ser ut som en hane där bak. Det ser ut som om det är som en tångliknande del. den använder de för att grabba tag i honan.

Mycket fin är den.

//Pia

BitteS
0

Puma77: Jag hoppas du menar millimeter. Annars törs jag nog inte gå till kalkbrottet igenSkrattande. Fick en märklig syn framför mig. Ser en jätteslända komma emot mig och jag flyr så snabbt benen bär. Men att det är en Mosaikslända, det köper jag.

Puma77
0

#18 ha ha ja givetvis;)

//Pia

Hawknestgrove
0

HAha NU har insektspuma kommit igång!

mymlanbus
0

Vilka fina bilder :)

Hawknestgrove
0

ja man blir alldeles till sig av alla fina grejer

uffelarsen
0

#18 Men BitteS har du varit ute i skogen och fått fel svamp med dig hemSkrattande? Sådana syner kan inte vara bra.

/uffe

BitteS
0

Nä, synen fick jag när jag satt framför datorn. Kanske borde sluta sitta där???

Puma77
0

Var ute igår och hittade sländor. Kommer en bild framöver (när jag laddat över den på datorn och fixat) så kan jag visa lite skillnad på hona och hane. Min bild var nämligen en hane och i #1 ser det ut som en hona.

//Pia

uffelarsen
0

Transsexuell ? Skrattande

TinaNordberg
0

Ja #1 är en hona.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus