Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett04-sjöar-och-vattendrag
Läst 1622 ggr
Christina
0

Sångsvanar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En ensam sångsvan - en ungsvan - blev kvar hos oss i insjön, när föräldrarna flyttade. Foto togs 9 dec. Klarar den vintern här på egen hand?

bjorsa
0

I min fågelbok så står de att dom övervintrar i kring brittiska öarna och atlantkusten även östersjön och större sjöar och nog klarar den sig bara de inte fryser till is för då kommer den inte åt sin föda vattenväxter .

Den borde söka sig till strömmande vatten om de blir kallt annars kanske den fryser fast en natt men dom brukar ju fixa det där själva och dessutom har den lite "flyt"nu då det är fortfarande varmt .

Om man börjar stödutfodra den nu så kanske risken finns att den inte söker öppet vatten när den behöver det men inget jag vet utan bara vad jag tror .Och skulle de gå på tok så finns ju http://www.kfv.se/

Fin bild var de oxå !

mvh/bjorsa

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bjorsa! Vi har inte sett den sedan fotot togs den 9 dec, så jag hoppas du har rätt och att den sökt sig till strömmande vatten. Vår insjö är grund och isen lägger lägger sig snabbt, när det fryser på.

Havet finns 300 m längre bort, så den har nog sökt sig dit. Den var så ung bara - så den borde ha varit omhändertagen av föräldrarna. Var anmäler man försumliga fågelföräldrar?

De stridbara sångsvanarna har f ö med buller och brak trängt bort knölsvanarna från vår strand. Var lite fäst vid våra gamla knölsvanar, även om de hade ett väl påträngande sätt att tigga mat.

bjorsa
0

Försumliga fågelföräldrar finns nog inte :-)Naturen är ju hård men orättvis så endast dom starka klara sig sk naturligt urval.

Troligen har den kommit på att den skall flytta och då hittar den nog dit den skall eller så kanske den stannar till vid strömmen och blir matad hela vintern :-)

Har du haft sångsvanar som häckar där hos dig ?Jag hade för mig att dom häckade i norr men läste nu på nätet att den nu finns tydligen över hela landet och att den ökat till ca 4000 par .

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=1747&typ=1

mvh/bjorsa

Christina
0

Jo sedan tre år tillbaka häckar dom i Viträsket på Runmarö. De första två åren var det stora slagsmål mellan dem och knölsvanarna. Nu har knölsvanarna gett upp eller också flyttat till sjöns norra ände. Sjön är långsmal och ca 2 km lång.

bjorsa
0

Kul att sångsvan kommer då den tydligen jagades hårt förr ,här ser man bara svanarna dra förbi i luften och då oftast knölsvanen som låter om vingarna vilket inte sångsvanen gör .

Kan tänka mig att det är kul på våren när dom kommer inflygande och trumpetar att våren är här :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Ja det är fint, men sångsvanarna är inte lika sociala som knölsvanar. Kör även bot alla andra sjöfåglar . änder, sothöns och ejder från vår strand.

bjorsa
0

Ok dom är ganska dominanta  med andra ord du får väl medla lite:-)Dom kanske oxå sticker med lite surströmming :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Maken stack ut en sväng idag för att fylla på fågelmaten och nu såg han även föräldrarna till sångsvansungen. Så jag tar tillbaka misstanken i #2 om försumliga fågelföräldrar.

bjorsa
0

Dom hade väl bara varit hos grannarna på ett parti papp :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Ja men borde de inte bett oss sitta barnvakt…?

bjorsa
0

Jo men antagligen så hörde du inte mobilen när dom ringde fast såklart dom kunde ju smsa

Christina
0

Skrattande