Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 1544 ggr
isa
0

En fin upplevelse

Måste berätta , även om en del kan tycka det låter löjligt:

Jättefin upplevelse och ett fint farväl fick jag av "min" gamla kärrhökshona idag. Hon dök upp som från ingenstans, när jag just satt mig på bussen för att åka hem från mitt älskade naturreservat. Hon flög längs med bussen på min sida, och tittade rakt in i bussen på mig! efter cirka 2 hållplatser vek hon av och vände tillbaka till naturreservatet.

Jag tror hon sade farväl till mig. Hon kom tidigt i Mars, så det är väl dags för henne att flytta nu.Jag är lika glad varje år, när jag får återse henne, för hon har speciellt mycket "brun-orange" färg över nacken och hjässan, "skulderbladen".så för mig är hon lätt att känna igen.

Hon flög så nära att andra människor i bussen sade "titta på fågeln" ( en brun kärrhök är ingen liten fågel , cirka 125-130 cm , mellan vingarna )

Det var som sagt en jättefin upplevelse.

[peter54]
0

Vi har dem här också och jag tycker att den bruna kärrhöken är en av de läckraste av alla fåglar jag sett. När de seglar lågt över åkrarna med lätt stukade vingar likt modellflygplan av balsa - så häftigt.

Vi har den blå kärrhöken här också, men den har inte samma utstuderade flykt.

heliotropes
0

Inte tycker jag att det låter löjligt, vissa upplevelser får man bara vara med om en gång i livet Glad

Eva // medarbetare på Perser

isa
0

#1 "den blåa" kommer förbi här snart i flytten, då brukar den passera mitt naturreservat. Hanarna är så vackra tycker jag. Men som du säger har de inte alls samma läckra flykt.Håller med dig om att bruna kärrhöken är en läcker fågel. Jag älskar rovfåglar. I helgen fick jag se Lärkfalk också, de är fina.

#2 skönt att du inte tycker jag är löjlig. Jag har min speciella kontakt med vissa av "mina" rovfåglar som jag är säker på att de känner igen mig. Vissa av dem har jag ju skådat på i flera år.

Hawknestgrove
0

Som sagt, inte är du löjlig. Det är ju bara underbart, att ha en sån fin kontakt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....