Vitfläckig kaja...!?
Igår så landade ett gäng kajor bredvid oss när vi satt ute och åt. En av dessa var alldeles vitfläckig. Jag har aldrig sett något liknande förut. Han/hon var tecknad som vissa duvor kan vara och var "en i gänget" precis som de andra.
Jag tog bilder med min mobil men vet inte hur jag lägger in dessa på datan
Är det någon annan som har sett en kaja med annorlunda färg?
/Maria

Jag har inte sett någon som delvis har varit albinos, men det förekommer.
Jag måste ordna så att jag får in mina bilder i datorn.
Kajan är fläckad mest på huvud och en bit ner mot kroppen. Ganska mycket vitt men bakdelen mot stjärtfjädrarna övergår i sedvanligt svart.
/Maria
Du kan kanske skicka dem till din mailadress? Sen kan du ta den därifrån. JAg pmar min mobil, så kan du mmsa den till mig i fall du inte fixar det…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag vet inte hur man gör
men sonen kan ge support nu i veckan.
/Maria
#5 Men va du kan. Teknikens under må jag säga…
Fast mina bilder var inget vidare tydliga
/Maria
Ja det går ju lite dåligt att zooma bilder från en mobil. MEn det syns ju tydligt vad du menar i alla fall.
INTe så svårt. MAn måste ju bara ha programmet till telefoene och i mitt fall, kabeln.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Oj, det var en märklig kaja! Man har ju hört om de har vita fläckar att det kan vara kalkbrist, men det här verkar vara något annat.
Och du hävdar att det inte verkar mobbad av dom andra och så?
Jag tycker den är fin. Den verkar ju vara vit, på de ställen som de normalfärgade kajorna är gråa. Vet ej dock varför. Men det får vi säkert svar på här snart.
#9 Vi satt ganska länge där i bilen och jag märkte inte att denna kaja verkade "utanför" på något sätt utan den tiggde och höll på likadant som de andra i gruppen.
/Maria

kan vara en väldigt ung kaja. De kan vara väldigt ljusa. innan de fått sin adulta fjäderteckning.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Fast jag är ju stadsbo och ser tusentals kajor varje år och har faktiskt aldrig sett någon liknande
/Maria

Jag har sett en massa. inte med lika mycket vitt, men många med väldigt myckjet vitt.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Kan det bero på var i landet? Att det finns en liten vit gen på vissa ställen tro?
/Maria
Eller så är det med kajan, som med anden jag fotograferade. ?Titta på mina svar som jag fick i tråden "felfärgad" .
Jag ska kolla…
/Maria
#16 Färgmutation, det låter som en rimlig förklaring.
/Maria
vilken vacker kaja =)
den är förmodligen helt accepterad då den ser frisk, stark och välmående ut. färgen beror inte på sjukdom utan att den helt enkelt fick en annorlunda färgteckning bara.
coolt.
tror fåglar accepterar avvikare så länge dom är friska. i motala ström i norrköping guppar det runt en hel den änder. till detta stora andgäng har en förrymd vit anka slagit följe. den har rymt ifrån ett naturbruks gymnasie i närheten. den ankan är helt accepterad av flocken och lokalkändis- populär bland fågelmatare. rätt tjock och präktig numera.
#19 Naturen och djuren är fanstastiska tycker jag…
/Maria